“عباس یمینی شریف” زاده ۱ خرداد ۱۲۹۸ تهران ، درگذشته ۲۸ آذر ۱۳۶۸ تهران  شاعر و نویسنده ادبیات کودکان است.

یمینی شریف تحصیلاتش را در رشته ادبیات و آموزش کودکان انجام داد و اولین سردبیر مجله های «بازی کودکان» و «کیهان بچه ها» و موسس دبستانهای روش‌نو و از بنیانگذاران شورای کتاب کودک و برنده جوایز متعدد در ادبیات کودک بود.  بیش از سی اثر به صورت شعر و داستان به چاپ رساند و آثار متعدد چاپ نشده‌ای نیز بر جای گذاشت.

وی از شاعرانی است که در سراسر عمر پربارش برای کودکان با زبان پاک و آهنگین شعر و ترانه سرود. او در خانواده‌ای که به شعر و ادب علاقه‌مند بودند رشد یافت و تحت تاثیر محیط ادبی با شعر بزرگان ادب فارسی از جمله حافظ و سعدی و مولوی آشنا شد و به سبب آشنایی خانوادگی با فرخی یزدی با شعر او انس و الفتی پیدا کرد.

image 133 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یمینی‌شریف سرودن شعر برای کودکان را با تشویق استادان دانشگاهی به‌طور جدی ادامه داد و در سال ۱۳۲۱ اولین شعر او در روزنامه‌ای به نام نونهالان برای کودکان و نوجوانان و دیگر اشعارش در مجله سخن به چاپ رسید ودر سال ۱۳۲۴ اشعارش وارد کتابهای درسی شد و تاکنون نیز زینت بخش این کتب است.

با توجه به اهمیت ادبیات کودکان و از آنجایی که زیربنای تحولات ذهنی و فکری و اجتماعی و علمی آینده کشور است، یمینی‌شریف سعی کرد که ادبیات کودک را بخصوص در زمینه شعر به شکلی علمی و مطابق با روحیات کودکان با زبانی ساده و گیرا و خوش‌آهنگ تعالی بخشد. باید توجه کرد ساختن اشعار برای کودکان که به ظاهر آسان مینماید، کاری دشوار و حساس است و یمینی‌شریف در این زمینه کاملا موفق بود. او شعر کودک را نه تنها از لفظ بلکه از حیث معنی و مضمون ساده و گویا متناسب با فهم و تصور کودکان سرود و با جدیت و پشتکار شعر کودک را از حالت ترجمه اشعار کودکان خارجی در آورد و به شکلی موزون و هماهنگ با روحیه و فطرت کودکان ایران سازگار ساخت.

وی با پیگیری و مداومت پنجاه ساله خویش توانست شعر و ادبیات کودکان را با زبانی شیرین و ساده و با مضمونهایی آموزنده و پاک و قالبهایی مناسب و آهنگین رسمیت بخشد و راه را برای رهروان ادبیات کودک هموار سازد.

آثار:

آواز فرشتگان

نیم قرن در باغ شعر کودکان

گربه های شیپورزن

دو کدخدا

بازی با الفبا

فری به آسمان می رود

آوای نوگلان

در میان ابرها

گلهای گوناگون

آه ایران عزیز

داستان خر و خرکچی

خانه باباعلی

جدال در پرتگاه توچال

فارسی زبان ایرانیان

 و ….

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *