آژنگ نیوز”:واقعه تاریخی قدیمی قرن ۱۲ و فرورفتن اشراف اروپایی حاضر درجلسه به داخل توالت یکی از رویدادهای عجیب و غریب است. . دراین  فاجعه  که با عنوان فرو رقتن در چاه ارفورت شهرت دارد و در سال رخ 1184 رخ داده 60، نجیب زاده در فضولات غرق شدند.

در ژوئیه ۱۱۸۴ ، گروهی از نجیب زاده های اروپایی در یک کلیسا جمع شدند تا اختلاف زمین را حل کنند که ناگهان کف بنا درزیر پای آنها آنها فرو ریخت وجمعیت حاضر در اتاق را به یک مخزن توالت درطبقه زیرین فرستاد.

فاجعه ارفورت در سال ۱۱۸۴ ترکیبی عجیب از تراژدی و کمدی را ارائه می دهد. روایت تاریخی والبته تا حدودی مبهم  ، حکایت از جلسه ای از نجیب زادگان دارد که پس از غرق شدن در فضولات درون کلیسایی در آلمان امروزی ، به دیار باقی رفته اند.

این حادثه که به آلمانی به Erfurter Latrinensturz معروف شد ، فاجعه ای باورنکردنی و همچنین محصول نزاع سیاسی آن زمان بود  و نشان می داد که جامعه آلمانی تا چه حد هنوز به پیشرفت نیاز دارد.

شهر ارفورت محل حادث در کشور کنونی  آلمان ،از قرن ۸ وجود دارد و قبلا نیز البته بخشی از امپراتوری مقدس روم بود. ارگ افسانه ای پترزبرگ این منطقه عمیقاً با تاریخ شهردر هم  آمیخته است.

از جمله سازه هایی که از دوره اولیه این ارگ جان سالم به در برده است، ، کلیسای سنت پیتر بود ، جایی که گزارش شده بود که فاجعه فرو رفتن زمین  ارفورت در طی قرن۱۲ در آنجا اتفاق افتاده است.

ظاهراً این حادثه تعداد قابل توجهی از اشراف و مقامات عالی رتبه را درگیر کرده است . با فروریختن طبقه قرون وسطایی کلیسا به دلیل تجمع و کثرت جمعیت و در نتیجه سنگینی آنها ، شرکت کنندگان درجلسه به سرنوشت بدی دچار شدند. آنها به داخل توالت زیر پایشان فرو رفتند.

اما قبل از وارد شدن به جزییات  فاجعه توالت ارفورت ، درک زمینه تاریخی بروز این حادثه ناگوار بسیار مهم است.

در آن زمان ، ارفورت ،تحت سلطنت شاه هاینریش ششم (همچنین به پادشاه هنری ششم شناخته می شود) از خاندان هوهنستاوفن اداره می شد. وی یکی از پادشاهان آلمان بود که در قرون وسطی بر این قلمرو سلطنت می کرد.

پادشاه هاینریش ششم یا هنری ششم ، که بعدا جانشین پدرش به عنوان امپراتور مقدس روم می شود ، خواستار جلسه در میان اشراف برای حل اختلافات موجود شد.

لازم به ذکر است این یک دوره آکنده  از درگیری های سیاسی بزرگ بود که با اختلافات مداوم قدرت بین اشراف فئودال و رهبران مذهبی کلیسای کاتولیک روم به وجود آمده بود.

جرج - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یکی از این درگیری ها بین کنراد از ویتلسباخ ، که اسقف اعظم ماینتس (معروف به کنراد اول) بود ، و لودویگ سوم ، حاکم منطقه تورینگن رخ داد. البته دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث درگیری شده است ، اما به احتمال زیاد این موضوع به یک اختلاف ملکی  یا مسائل مربوط به کنترل و بهره گیری از عوائد یک زمین مربوط بوده است.

در هر حال هر مشکلی که وجود داشت ، اعتقاد بر این بود که پادشاه هاینریش ششم می خواست درگیری بین این دو نفر را یک بار و برای همیشه حل کند. به همین جهت او با حضور در قلعه ارفورت ، خواستار جلسه ای با حضور تعدادی از اشراف منطقه شد.

جزئیات تاریخی درباره دیدار اشراف درقلعه  ارفورت در قرن 12 اندکی مبهم است. تعداد زیادی  معتقدند که این ملاقات در یکی از طبقات کلیسای سنت پیتر برگزار شده است ، اما دیگران  ادعا می کنند که این جلسه در جای دیگری اتفاق افتاده است. در هر صورت ، هیچ کس نمی تواند بطور دقیق توضیح دهد  که وقایع در آن روز با ذکر جزییات چگونه اتفاق افتاده است.

اما بهر حال تخمین زده می شود که یک گروه قابل توجه از نخبگان امپراتوری در جلسه جمع شده باشند ، گفته می شود که این جلسه  در یکی از اتاق های کلیسای قلعه ارفورت  برگزار شده است.

ظاهرا در همان  شروع جلسه در ژوئیه ۱۱۸۴ ، کف اتاق ناگهان به داخل توالت صومعه فرومیریزد.

پاستور لیتزمن از تونزهاوزن (که سالها پیش درباره این واقعه تاریخی که چندان شناخته نشده است )تحقیق کرده، به نقل ازاو می نویسد: بسیاری از شرکت کنندگان در این نشست در حفره زیرین فرو رفتند.

حداقل ۶۰ نجیب زاده در این حادثه جان خود را از دست دادند ، اما تخمین زده شده است که این تعداد ممکن است به ۱۰۰ نفر نیز رسیده باشد.البته  لودویگ ، که اختلافات وی با اسقف اعظم محور جلسه بود ، کاملاً اتفاقی زنده ماند.

همچنین ، پادشاه و اسقف اعظم نیز زنده ماندند. زیرا آنها برای بحث در مورد مسائل سیاسی به یکی از گوشه های دور اتاق رفته بودند. هر دو توانستند برای حفظ زندگی عزیزشان  به نرده های آهنی پنجره بچسبند .مدت زمانی بعد در حالیکه هنوز آویزان بودند، نجات پیدا کردند.

با این حال ، فاجعه باعث کشته شدن برخی از مشهورترین شرکت کنندگان در این نشست شد ، مانند نجیب زادگان هاینریش فون شوارتسبورگ ، هسه گورمار فون زیگنهاین ، فردریش فون ابنبرگ ، بورکارد فون وارتبرگ ، فردریش فون کرچبرگ و برینگر فون ملینگن و چند نام شناخته شده  دیگر.

به سختی می توان گفت که آیا نجیب زاده های ثروتمندی که در فاجعه توفال ارفورت جان خود را از دست داده اند ، توسط خود سقوط کشته شده اند یا توسط خفگی ناشی از فرو رفتن در فاضلابی  که در آن افتاده اند ، کشته شده اند. کشیش لیتزمن معتقد است که ممکن است دلیل مرگ بیشتر آنها ،مورد دوم باشد.

ترجمه :احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *