چهره های نزدیک به واقعی امپراطورهای روم باستان در بازسازی های دیجیتالی زنده شده است. این پروژه شامل کالیگولا ، نرو و هادریان و ودیگر امپراطورهای باستانی است.

ویژگی های چهره این فرمانروایان از دیرباز در صدها مجسمه که از آنها باقی  مانده حفظ شده است. اما دقیق ترین مجسمه ها  ها نیز نمی توانستند بیان کنند که این مردان در زمان حیات واقعاً چه شکلی بوده اند.

برای کشف این موضوع ، دانیل ووشارت ، سینماگر و طراح و متخصص واقعیت مجازی کانادایی از یک سیستم محاسباتی اطلاعاتی دقیق رایانه ای  برای پردازش چهره امپراطورهای باستانی استفاده کرده است.

image 271 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
تصویر بازسازی شده کالیگولا

او بر اساس  الگوریتم ها ی رایانه ای حدود 800 نیم تنه را تجزیه و تحلیل کرد، تا شکل صورت ها ، ویژگی هامنحصر به فرد چهره ها  ، مو و پوست واقعی تر شوند و رنگ واضح تری به پوست آنها بدهد. سپس ووشارت با استفاده از نرم افزار های رایانه ای  با تنظیم دقیق مدل های چهره ها  ، جزئیات جمع آوری شده از سکه ها  و دیگر آثار هنری ،چهره ها را ترسیم کرد. او همچنین با مراجعه  توضیحات نوشته شده از امپراطورها ،در متون تاریخی ،اطلاعات بیشتری به این طرحها افزود تا پرتره ها واقعاً به چهره طبیعی نزدیک شوند.

ووشارت گفت: یک نیم تنه واقعی حتی با آسیب دیدگی های مختصر برای بازسازی چهره ها بسیار قابل استفاده است. در عین حال باز سازی چهره از روی عکس مجسمه ها کمی سخت تر است. زیرا در عکسی که در نور ضعیف عکاسی گرفته شده باشد تصاویری که به دست می آید خیلی واقع بینانه نیستند.

مجسمه هایی که موضوع آنها ،یعنی امپراطورها ،هنوز زنده بود وقتی تراشیده می شدند با مهارت بیشتر تهیه شده و دقیق تر ساخته می شدند. به همین جهت ووشارپ از این نوع مجسمه ها به عنوان منابع اصلی استفاده کرده است.

image 272 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
تصویر فیلیپ عرب

ووشارت گفته است : جمع آوری مجسمه های  امپراطورها تقریباً دو ماه به طول انجامید و طراحی هر پرتره نیز  به طور متوسط ​​حدود 15 تا 16 ساعت زمان نیاز داشت.

طراحی هر کدام از امپراطورها نیز شیوه خاص خود را داشت.برای امپراتور کالیگولا ، که از سال 37 تا 41 میلادی سلطنت می کرد ، ووشارت از توصیفاتی که در مقاله ای با عنوان “ظهور شخصی در زندگی نامه امپراطورهای روم” ، که در سال 1928 در مجله “مطالعات در فلسفه” منتشر شد، برای طراحی چهره ،بهره گرفت .بر اساس این مقاله ویژگی های چهره گالیگولا شامل “بدشکلی سر ، چشم ها ی فرورفته” یا “چشم های خیره و با درخشش وحشی به اندازه کافی برای شکنجه” ، بودند.

بر اساس همین مقاله ، نرون ، امپراتوری که  از سال 54 تا 68 میلادی حکومت میکرد ، دارای فک گرد ، پوستی “کک و مکی” و چهره ای “مطبوع و نه جذاب” بود.

image 273 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ
تصویر بازسازی شده نرون

هنگامی که ووشارت پروژه ترسیم چهره امپراطورهای روم را در دوران قرنطینه COVID-19 آغاز کرد ، دانشش از امپراطورهای باستان “نزدیک به صفر” بود. با این وجود ، آنچه که در ابتدا به عنوان یک آزمایش هنری آغاز شد ، ووشارت را به اندازه کافی جذب کرد تا سرانجام فعالیتش ترسیم چهره  54 امپراتور را در بر بگیرد .دوره مورد تحقیق، از سال 27 قبل از میلاد، تا سال 285 میلادی ، را در بر میگیرد  که از آن به عنوان دوران اصلی امپراطوری یاد می شود.

ووشارت میگوید ،اطلاع اندکش از سوژه هایش در واقع یک امتیاز مثبت بود و این موضوع  به او اجازه می داد بدون پیش داوری و تعصب صورت آنها را شکل دهد.

ترجمه:احسان محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *