“آژنگ نیوز”:سیستان ازجمله قدیمی ترین مناطق ایران است که در آن تمدن پیشرفته وجود داشته است.در اساطیر ایران هم سیستان جایگاه ویژه و اهمیت بسزایی دارد.

سیستان از نظر جغرافیایی هم یک منطقه مهم است واز منظر زمین‌شناسی یک دشت آبرفتی هموار و نسبتاً مسطح از رسوبات رودخانه‌ای است. یعنی برای کشاورزی و تشکیل زندگی بسیار مناسب بوده است.

image 19 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران است. دریاچه و تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان واقع شده‌اند. اگرچه چند سالی است به دلیل کم آبی این دریاچه بسیار کم آب شده ،اما وجود آن در گذشته نقش حیاتی در زندگی این منطقه داشته است.در دوران حاکمیتهای مختلف در ایران این منطقه موقعیت استراتژیک داشته، از جمله در دوران حکومت ساسانیان.در حقیقت برای بیش از چهار صد سال،ساسانیان در ایران و منطقه سیستان حاکمیت داشته اند.

در زمان اقتدار سلسله ساسانی ،تعیین فرمانروایان مناطق بزرگ و استراتژیک از جمله سیستان بسیار مهم بوده است.هم اینک نیز سیستان از نظر آثار تاریخی و تمدنی ایران جایگاه ویژه ای دارد.برگزاری نشست “ساسانیان در شرق ایرانشهر” اقدام ارزشمندی در شناسایی و معرفی توانمندی های این منطقه از کشور است. این نشست با سخنرانی “دکتر روزبه زرین کوب” و “دکتر میثم لباف خانیکی” در روز دوشنبه سیزده آبان 1398 در ساعت 17 در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان نجات اللهی  نبش خیابان ورشو سالن حافظ برگزار می شود و حضور برای عموم آزاد است.

cd521b45 6bdd 4504 9857 ea3e902cb7e9 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *