“آژنگ نیوز”:خانه-موزهٔ دکتر محمود حسابی ، یکی از مناطق دیدنی و نیز موزه‌های استان تهران است که پس از مرگ دکتر حسابی ، فیزیک‌دان شهیر ایرانی، در سال ۱۳۷۱ در محل خانهٔ او ایجاد شد. این موزه که در آن وسایل شخصی، مدارک علمی و تحصیلی، نشان‌ها و تقدیر نامه‌ها و عکس‌های قدیمی محمود حسابی به نمایش گذاشته شده‌اند در خیابان مقصودبیک قرار داردکه در گذشته چهارراه حسابی نامیده می‌شد.

WhatsApp Image 2021 08 29 at 17.02.00 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اوایل دهه ۱۳۰۰ خورشیدی، معزالسلطان ( پدربزرگ دکتر حسابی) خانه ای را در تجریش خریداری و مشغول ساخت و ساز آن شد تا خانه ای خاص برای آرامش و آسایش خود و خانواده اش فراهم آورد. معمار اصلی بنا، فردی روسی به نام ویکتور بود اما معزالسلطان و فرزندش( پدر دکتر حسابی) که می خواستند حال و هوای ایرانی در منزل حاکم باشد، از حاج غلامحسین تفرشی تقاضا کردند تا در کنار ویکتور کار ساخت و ساز خانه را تمام کنند. در نهایت کار ساخت و ساز خانه ۱۰ سال بعد، در سال ۱۳۱۰ به پایان رسید.

این خانه که در واقع زادگاه مرحوم دکتر حسابی چهره برجسته علم و فرهنگ معاصر و بنیانگذار فیزیک نوین ایران است، از جمله آثار اواخر دوره قاجاریه به حساب می‌آید.

خانه دکتر حسابی  با زیر بنای ۴۰۰۰ متری شامل ۲ ساختمان، یکی در ضلع جنوبی و مشرف به کوچه و دیگری در ضلع شمالی قرار دارد. مساحت این ۲ ساختمان با حیاط، ۴۲۴ متر مربع است و بیشتر فضای این خانه را باغ تشکیل داده بود.

WhatsApp Image 2021 08 29 at 17.01.59 2 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دیوارهای این ساختمان از آجرهای قزاقی ۵ سانتی‌متری و ملات گچ و خاک ساخته شده و سقف ساختمان نیز دارای تیرهای چوبی است.

پس از فوت دکتر محمود حسابی در سال ۱۳۷۱ ،خانه  به ایرج حسابی( فرزند دکتر حسابی) رسید و در حال حاضی ایشان مالک خانه آبا و اجدادی خود هستند. سال بعد از فوت دکتر حسابی یعنی در سال ۱۳۷۲ مقدمات تبدیل این خانه به موزه فراهم شد و در همین سال طبقه سوم خانه دکتر حسابی به موزه دکتر حسابی و طبقه دوم آن به فضایی برای فروش لوازم فرهنگی، کتب و مجسمه دکتر حسابی تبدیل شد.

در باغ خانه دکتر حسابی گیاهان کمیابی  وجود دارد که به لطف توجه و نگهداری دکتر حسابی و همسرشان رشد کرده اند. در فضای باغ انواع شمعدانی های درختی کمیاب، درخت کاتالپا، سرو میوه دار و چندین نوع گیاه دیگر را مشاهده خواهید کرد. در کنار این گیاهان و این فضای سبز آلاچیق هایی به چشم می خورد که برای استراحت در باغ ایجاد شده اند.

WhatsApp Image 2021 08 29 at 17.01.51 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دکتر حسابی علاقه فراوانی به حیوانات به ویژه پرندگان داشتند به همین دلیل بخشی از فضای بیرونی خانه را به محلی برای نگهداری پرندگان اختصاص داده بودند. گونه های پرندگانی که در خانه دکتر حسابی نگهداری می شوند عبارتند از: بلبل وحشی، مرغ عشق، عروس هلندی، بلدرچین، قناری، قرقاول، فنچ، سهره، غاز، قو، زردپر، طوطی هندی، طوطی برزیلی و سایر پرندگان.

این مکان دارای جنبه های علمی و فرهنگی دیگری نیز هست.از جمله در طول ۴۰ سال اقامت دکتر حسابی در این خانه، جلساتی با موضوعات متفاوت در اتاق پذیرایی خانه برگزار می شد. شرکت کنندگان این جلسات افراد نامداری مانند آیت ا… مطهری، علامه جعفری، فریدون مشیری، دکتر قریب و دیگران بوده اند.

WhatsApp Image 2021 08 29 at 17.01.58 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

عکسها:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *