به گزارش “آژنگ نیوز”گنبد سلطانیه از آثار مهم معماری ایرانی است. شهر زنجان پایتخت دولت ایلخانان مغول بوده و این گنبد در سال ۷۰۳ هجری قمری به دستور الجایتو یا همان سلطان محمدخدابنده که حاکم وقت بوده است ساخته شده است.

کار طراحی این گنبد هشت ضلعی هم بر عهده شیخ فضل االله همدانی وزرای مشهور ایلخانیان بود. گنبد در طول مدت ده سال توسط معماری به نام سید علی شاه به همراه ۳۰۰۰ کارگر این بنای زیبا را برپا می کنند .بعد از اتمام ساخت کار تزیین بنا آغاز شده و سه سالی زمان می برد .

image 103 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گنبد سلطانیه آرامگاه اُلجایتو است که بین سالهای ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی به دستور او در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان مغول)ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به شمار میرود.  

هشت مناره نیز در اطراف گنبد دارد؛ و قدیمی ترین گنبد دوپوش موجود در ایران است.   رنگ گنبد آبی است. بر روی این اضلاع گنبد بلندی قرار نوشته اند. ارتفاع بنا۴۸ /۵ متر و قطر دهانه داخلی آن۲۵ /۵ متر می باشد. 

در قسمت بالایی آن ساختمان دور تا دور اتاقها و غرفه گرفته. خود گنبد از کاشیهای فیروزه ای رنگ پوشیده و سقف داخل اتاقهای بالا با گچبریها و  آجرهای رنگارنگ تزیین یافته است.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *