“آژنگ نیوز”:اطلاق نام تلگراف به سیم صاعقه در دوران قاجاریه و اوایل ورود این وسیله مدرن صورت گرفته بود.تلگراف از تله به معنی دور و گراف به معنی نوشتن،ساخته شده است.این ابزار در زمان ناصرالدین شاه قاجار وارد ایران شد و نخستین پیام با آن از دارالفنون به کاخ ییلاقی شاه فرستاده شد.روزنامه وقایع اتفاقیه شماره ۳۷۲ به تاریخ پنجشنبه ۲ شعبان ۱۲۷۴ ۲۷اسفند ماه سال ۱۲۳۶ خورشیدی )خبر پایان سیم کشی و آزمایش تلگراف در پنجشنبه هفته پیشِ آن زمان،در مدرسه دارالفنون را نوشت و اضافه کرد که دستور داده شده از عمارت سلطانی تا باغ لاله زار نیز سیم کشی انجام شود.

تلگراف - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پیش از آن هم درباره تلگراف در جهان در این روزنامه مطالب گوناگون آمده و برای آن برابرهایی مانند چرخ الماس ،چرخ آتشی ،سیم آهن ،راه سیم و چرخ صاعقه و سیم چرخ صاعقه؛استفاده شده بود.مثلا روزنامه شماره ۲۹۳ سال ۱۲۷۳ هجری قمری(۱۲۳۵ خورشیدی)از آن با عنوان تلغراف نام برده و نوشته بود:راه سیم و چرخ آتشی که به جهت فرستادن پیغام در فرنگستان وهندوستان متداول شده …و تلغراف مینامند.. در قصیده ادیب الممالک فراهانی هم می خوانیم:زسیم صاعقه فرمان میر اعظم را /بگفت و خواندند و شنیدند مردمان یکسر.

اما درنهایت واژه تلگراف مانند پست و تلفن و رادیو در ایران پذیرفته شد و تلگراف خانه نیز از آن مشتق شد. فرهنگستان دوم ۱۳۵۸-۱۳۴۹)برای آن دورنگار و برای تلگرام (متن تلگراف)دورنگاشت را پیشنهاد کرد.فرهنگستان زبان و ادب فارسی در دهه ۱۳۷۰ دورنگار را برای فکس و متن آن تصویب کرد.

پژوهشگر:سمانه ملک خانی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *