“آژنگ نیوز”:ژان پل سارتر، رمان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی که یکی از برجسته‌ترین نمایندگان اگزیستانسیالیسم بود، در سن ۷۴ سالگی در چنین روزی در سال ۱۹۸۰ میلادی درگذشت.سارتر که فلسفه اگزیستانسیالیستی او دو نسل از نویسندگان و متفکران در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داد، اثر lمشکلات ریه در پاریس درگذشت.

سارتر که مدت‌ها به‌عنوان یکی از روشنفکران سلطنتی فرانسه شناخته می‌شد، با گرایشات سیاسی چپ خود از میزنویسنده گی اش دور شد و به خیابان‌ها رفت، بدین ترتیب به آگاهی اجتماعی نسل پس از جنگ جهانی دوم کمک زیادی کرد. او تقریباً در مورد هر موضوعی ایده‌هایی داشت که در رمان‌ها، نمایشنامه‌ها، زندگی‌نامه‌ها، مقاله‌ها و جزوه ها ارائه می‌شد.

image - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آخرین اثر قابل توجه او زندگینامه گوستاو فلوبر رمان نویس فرانسوی قرن نوزدهم بود. سارتر تنها سه جلد از چهار جلدی را که برنامه‌ریزی کرده بود تکمیل کرد، او از نگارش این زندگی‌نامه برای تشریح مفاهیم خود از روان‌شناسی، جامعه، نامه‌ها و زندگی استفاده کرد، این اثر تنها علاقه محدودی را در محافل ادبی برانگیخت.

ایده اگزیستانسیالیسم او که علیرغم خاستگاه روحانی ؛فلسفه ای غیرمذهبی بود، به نظر می رسید در میان تغییرات انقلابی ناشی از جنگ جهانی دوم و فروپاشی بی نظم امپراتوری های استعماری، سرخوردگی گسترده ای را از ایده های ثابت بیان می کند. از این اگزیستانسیالیسم جلوه های متنوعی چون ضد رمان و ضدقهرمان، سینمای موج نو و مفهوم آگاهی پریشان انسان بیرون آمد. همچنین در آن فراخوانی برای اقدام وجود داشت که در آن انسان می توانست آزادی خود را اثبات کند و کنترل سرنوشت خود را به دست گیرد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *