“آژنگ نیوز”: تغییرات اساسی در جهان ورزش  رخ داده است.امروزه این نکته مطرح است که آیا آزمایشات ژنتیکی می توانند عملکرد ورزشی را پیش بینی کنند؟ به نظر می رسد عقل سلیم حکم می کند که “تمرین باعث کامل شدن می شود”، اما آیا این تنها چیزی است که بر خوب بودن یا نبودن کسی در یک ورزش خاص تأثیر می گذارد؟

در دنیای امروز این سوال به طور جدی مطرح است که  آیا می توانی “خوب به دنیا بیایی”؟به همین جهت  در سال های اخیر، افزایش قابل توجهی در استفاده از آزمایش DNA در بین تیم های ورزشی، مربیان و ورزشکاران وجود داشته است.

قهرمان 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این یک موضوع به طور گسترده بحث برانگیز است، اما از نقطه نظر علمی، ایده دسترسی به اطلاعات ژنتیکی برای پیش بینی توانایی ورزشی یک چشم انداز هیجان انگیز است. هر یک از ما ساختار DNA فردی، متمایز و غیرقابل تغییری داریم که به روش های بسیار متفاوتی بر ما تأثیر می گذارد. برخی از ما در دویدن خوب هستیم، برخی از ما قادر به پردازش گلوتن نیستیم و برخی از ما با کوچکترین قطره دارو دچار خلسه شدید باورنکردنی می شویم.

با این حال، داشتن DNA مناسب لزوماً در زندگی یا بهبود توانایی‌هایتان کمکی نمی‌کند. درک DNA شما و چگونگی تأثیر آن بر شماست که به ورزشکاران برتر این امکان را می دهد تا از استعدادهای ژنتیکی خود استفاده کنند و به نوبه خود توانایی های فیزیکی خود را توسعه دهند. اما اگر توانایی مالی برای آزمایش ژن های خود را نداشته باشید چه؟ یک راه رایگان برای ارزیابی و بهبود مهارت ورزشی خود این است که تمرینات خود را مطابق با فرم فعلی بدنی یا جسمانی خود تطبیق دهید.

سوماتوتایپ اصطلاح دیگری برای “نوع بدن” است و طبق فرمول هیث-کارتر، سه نوع سوماتیو به وضوح مشخص به نام‌های اکتومورف، اندومورف و مزومورف وجود دارد. اگرچه سه نوع قابل تعریف وجود دارد، اما افراد تقریباً همیشه ترکیبی از این سه نوع هستند. به علاوه، افراد اغلب می توانند بدن خود را آموزش دهند و این امکان را برای انتقال به جلو و عقب بین انواع مختلف فراهم کنند.

اما سه نوع سوماتوتیپ کدامند؟ اکتومورف: این تیپ بدنی نمونه ای از افرادی است که دارای بدنی نازک تر و چربی بدنشان کم است. آنها متابولیسم بسیار سریعی دارند اما در عضله سازی نیز تلاش می کنند، که اغلب منجر به صاف شدن سینه و عضله سبک می شود.

اندومورف: این نوع بدن از بسیاری جهات سخت ترین کار را دارد. آن‌ها ساختارهای گردتری دارند که به راحتی چربی و ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهند، اما از دست دادن این چربی به دلیل متابولیسم کندتر آنها اغلب دشوارتر است.

قهرمان1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مزومورف: مزومورف به عنوان نوع بدن عضلانی شناخته می شود و مثلثی تر از بقیه است. آنها متابولیسم سریعی دارند، اما همچنین دارای سلول های عضلانی بسیار پاسخگو هستند که رشد سریع و مشخص عضلانی را امکان پذیر می کنند. دلیل اهمیت این موضوع این است که هر سوماتوتیپ به طور متفاوتی به تمرینات بدنی و رژیم های غذایی مشابه پاسخ می دهد.

اگر می‌خواهید یک ورزشکار موفق شوید، باید تمرینات خود را با تیپ‌های بدنی که بیشتر به آن‌ها مرتبط هستید، تطبیق دهید، در غیر این صورت بدون هیچ سود واقعی، کار سخت زیادی را به خطر می‌اندازید. بنابراین، فقط دانستن DNA شما نیست که می تواند شما را به یک ورزشکار موفق تبدیل کند، در بسیاری از موارد متوجه خواهید شد که ناخواسته به روشی تمرین می کنید که با ژنتیک شما مطابقت دارد، فقط به این دلیل است که می بینید بهترین نتایج را می گیرید. ناگفته نماند مهمترین  نکته البته سطوح تمرین، مهارت و تکنیکی  است که در هر رشته ورزشی وجود دارد.

ترجمه از:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *