“آژنگ نیوز”:جورج بست با سرعت بالا، غرایز گلزنی قاتل و توانایی فوق العاده در دریبل زدن، یکی از با استعدادترین بازیکنان فوتبال در تمام دوران بود. بست همراه با بابی چارلتون و دنیس لاو، تثلیث مقدس منچستریونایتد را تشکیل داد، سه گانه ای که این باشگاه را به اولین جام اروپایی خود می رساند. عموماً پذیرفته شده بود که سبک زندگی لذت‌گرایانه بست او را از به‌کارگیری کامل پتانسیل‌هایش باز داشت، به‌ویژه مشکلات متعدد اعتیاد به الکل تأثیر زیادی بر سلامت و استقامت او گذاشت. او در سال ۱۹۶۸ به عنوان بهترین بازیکن سال اروپا و در انتخابات IFFHS در سال ۱۹۹۹ به عنوان شانزدهمین بازیکن برتر قرن انتخاب شد. او در میان همسالانش از احترام خاصی برخوردار بود، به طوری که پله یک بار گفته است که بهترین فوتبالیست جهان است.

بست - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از آنجایی که استعداد جورج بست از سنین پایین آشکار شد، طولی نکشید که مورد توجه قرار گیرد. زمانی که بست ۱۵ ساله بود، باب بیشاپ، پیشکسوت یونایتد، تلگراف افسانه‌ای را برای مدیر باشگاه، مت بازبی، فرستاد. پیام به سادگی چنین بود: “فکر می کنم برای تو نابغه ای را یافتم.” بست در سال ۱۹۶۱ با این باشگاه قرارداد امضا کرد و دو سال را در تیم های جوانان گذراند تا اینکه در سال ۱۹۶۳ در سن ۱۷ سالگی اولین بازی خود را در تیم اول انجام داد. در سال ۱۹۶۵، او به بخشی جدایی ناپذیر از تیم اصلی تبدیل شد و به یونایتد کمک کرد تا عنوان قهرمانی لیگ دسته اول را بالاتراز لیدزبه دست آورد. در این سال‌های اولیه، مدافعان حریف اغلب برای خفه کردن سبک بازی بسیار تکنیکی بست، خشن بازی می‌کردند. به منظور جلوگیری از این اتفاق، مت بازبی جلسات آموزشی متعددی ترتیب داد که به بهترین نحوکمک کرد تا بست برای چالش های خود آماده شود. در سال ۱۹۶۶، جورج بست با زدن یک گل در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا مقابل بنفیکا، به یک ستاره فوق‌العاده تبدیل شد. رسانه های پرتغالی آنقدر مجذوب نمایش قدرتمند او شدند که به او لقب “ال بیتل” دادند.

بست۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سال بعد، بست و بقیه تثلیث مقدس، یونایتد را به یک عنوان دیگر در دسته اول هدایت کردند. در سال ۱۹۶۸، یونایتد در فینال جام ملت‌های اروپا، بنفیکا را شکست داد و تنها یک دهه پس از مرگ باسبی بیبز، اولین باشگاه انگلیسی بود که قهرمان این رقابت‌ها شد. بست به عنوان نقطه کانونی آن تیم یونایتد، وبهترین وضعیت در سن ۲۲ سالگی، توپ طلا را برای بهترین فوتبالیست اروپا دریافت کرد. در مقابل نورث همپتون تاون، ۷ فوریه ۱۹۷۰، جورج بست موفق شد آنچه هارولد هالس ۵۹ سال قبل در برابر سویندون تاون به دست آورده بود را تکرار کند: زدن ۶ گل در یک بازی برای تیم منچستر. در این مرحله از دوران حرفه ای خود، بست از نوجوانی خجالتی که برای اولین بار به باشگاه آمد، فاصله زیادی داشت. بست با موهای بلند، استایل بی عیب و نقص و ظاهر ستاره پاپ، به یکی از اولین فوتبالیست های مشهور جهان و هدف اصلی روزنامه های بریتانیایی تبدیل شد. سبک زندگی ولخرجی او که مملو از مهمانی های آخر شب و نوش خواری بیش از حد بود، به آرامی زندگی و حرفه فوتبالی او را تسخیر کرد. در طول شش فصل بعدی او در یونایتد، این باشگاه وارد یک مارپیچ بزرگ نزولی شد و نتوانست حتی یک جام را به دست آورد، زیرا بازیکنان جدیدش آماده نبودند. بست در حالی که عشقش به فوتبال کم کم در حال کاهش بود، در سال ۱۹۷۴ یونایتد را ترک کرد.او در زمان حضورشدر یونایتد ۱۷۹ گل از ۴۷۰بازی در تمامی رقابت ها به ثمر رساند.

بست۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پس از جدایی بست از یونایتد، بست در دهه بعد در باشگاه های کوچکتر مختلفی از اسکاتلند، استرالیا، ایالات متحده، ایرلند و آفریقای جنوبی بازی کرد و هرگز بیش از دو فصل در یک مکان نماند. بسیاری از این حضور های کوتاه مملو از حوادث بودند. برای مثال، در حالی که بست برای هیبرنیان بازی می کرد، در یک جلسه مشروب الکلی فوق العاده با کل تیم راگبی فرانسه گرفتار شد. او در سال ۱۹۸۳، بیست سال کامل پس از شروع فعالیت حرفه ای خود در یونایتد، از فوتبال خداحافظی کرد. او در عرصه بین المللی ۳۷ بازی انجام داد و ۹ گل برای ایرلند شمالی به ثمر رساند. تا به امروز، بسیاری او را بهترین بازیکن ایرلند شمالی می دانند که تا به حال در فوتبال بازی کرده است. با توجه به اینکه وضعیت سلامتی او به دلیل مسائل مربوط به اعتیاد به الکل رو به وخامت گرایید، حتی پس از پایان دوران فوتبالش، بست همچنان به ایجاد جنجال در همه جا ادامه داد. او در سال ۲۰۰۵ به دلیل نارسایی چند عضوی در سن ۵۹ سالگی درگذشت. با این حال، این قابل بحث است که آیا خود بست می‌توانست راه دیگری داشته باشد. همانطور که او یک بار گفته بود، “من پول زیادی را برای پرندگان و ماشین های سریع خرج کردم – بقیه را فقط هدر دادم”.

ترجمه:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *