آژنگ نیوز”: اولین فیلم موزیکال ایرانی چه نام دارد؟در پاسخ به این سوال غالبا از فیلم حسن کچل ساخته علی حاتمی که در اسفند ماه سال ۱۳۴۸ در سینماهای تهران اکران شد نام می برند.

شهر فرنگ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما در واقع فیلم شهر فرنگ ساخته پرویز اصانلو اولین فیلم موزیکال سینمای ایرانی بود که در آذر ماه سال۱۳۴۶ خورشیدی در ۱۱ سینمای شهر تهران به نمایش درآمد.فیلم شهرفرنگ اولین فیلم سینمایی اصانلو بود. او فیلمنامه را نیز خودش نوشته بود. در این فیلم سیمین علیزاده نقش زن اول فیلم را داشت. بازیگر نقش اول آن نیز بیژن روحانی بود.از بازیگران شناخته شده فیلم میتوانیم از حسن رضیانی نام ببریم (همان عین اله فیلمهای صمد).متاسفانه روحانی در حین فیلمبرداری فیلم در منطقه آب اسک تهران به داخل رودخانه افتاده و غرق شد.

فیلم حسن کچل هم اولین ساخته علی حاتمی بود .برای اصلاح تاریخ سینما هم میتوانیم از فیلم حسن کچل به عنوان اولین فیلم سینمایی رنگی ایرانی نام ببریم.

نکته آخر نیز اینکه تمامی سینماهایی که این فیلم را نمایش دادند اکنون یا تخریب شده و تبدیل به پاساژ شده اند .مثل سینما ستاره و پرسپولیس و یا نیمه ویران باقی هستند مثل سینما همای(مرکز دلالان ارز فروش) و سینما آسیا .

نویسنده:حسن محرابی

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *