“آژنگ نیوز”:کمبود نوکر و کلفت نیم قرن قبل در کشور بر اساس آمار گیری ایی که در سال ۱۳۵۱ خورشیدی انجام شده بود مشخص گردید.البته برای این کار در آن زمان نام محترمانه خدمه خانگی ابداع شده بود.

خد۱مه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بر اساس آمار منتشره از طرف وزارت کار و امور اجتماعی تعداد جویندگان و متقاضیان کار در فروردین ماه سال ۱۳۵۱ خورشیدی بالغ بر ۵۱۰۰ نفر بوده است.از این تعداد ۱۳ درصد زن و بقیه مرد بوده اند .از عده جویندگان کار بیش از ۵۰ درصد توانسته بودند از فرصتهای شغلی ایی که برایشان فراهم آمده بود استفاده کنند.

بر اساس همین امار در سال ۱۳۵۱ شهر شیراز از نظر عرضه بازار کار وضع بسیار مناسبی داشته و بررسی ها انجام شده نشان میداده که فرصت اشتغال در این شهر بیش از جویندگان کار بوده است.

اما نگاهی به نوع مشاغل نشان داده که فرصت اشتغال در امور خدمه خانگی (یا همان کلفت و نوکری)در سراسر کشور پر رونق بوده و در اموری مثل امور دفتری ماشین نویسی کم رونق بوده است زیرا جویندگان کار پیشه هایی نظیر قالیبافی و بطور کلی کارهای دستی را ترجیح می داده اند.

خدمه خانگی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در این زمان خانواده های با درآمد بالا غالبا یک مرد و زن برای انجام کارهای خانگی خود داشتند.اینگونه افراد معمولا به صورت نسل اندر نسل در یک خانواده خدمت میکردند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *