آژنگ نیوز”: نشست شبِ «محمّدرضا اصلانی» برگزار می شود. هفتصد و سی و دومین شب از سلسلۀ شب‌های مجلّۀ بخارا با همکاری نشر خوب، به پاس بزرگداشت فعّالیّت فرهنگی «محمّدرضا اصلانی» اختصاص یافته است که پنجشنبه سوم اسفندماه ۱۴۰۲، از ساعت پنج بعدازظهر در تالارِ ناصری خانۀ هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

محمدرضا اصلانی (متولد ۱۷ آذر سال ۱۳۲۲ در رشت) شاعر، کارگردان، فیلسوف، هنرپژوه و فارغ‌التحصیل رشتۀ نقاشی از دانشگاه هنرهای تزئینی (دانشگاه هنر تهران فعلی) است.

جامعۀ هنری ایران در ابتدا محمدرضا اصلانی را با اشعارش شناخت. او از شاعران فعال و مطرح موج نویی دهۀ چهل بود که اشعارش امیدی در میان هواداران شعر مدرن برانگیخته بود.

او که در دانشکدۀ هنرهای تزئینی به‌جای آشنایی با هر نوع هنر کلاسیک، مستقیم به نقاشی مدرن پرداخته بود، به مطالعۀ کتاب‌های هنر مدرن پرداخت و با آشنایی با معماری مدرن به مفهوم بافت‌ها حساس گشته و چنین نگاهی به جهان مسئلۀ وی شد. چیزی که برای وی در آن زمان مسئله بود، علاوه بر ایماژیست‌های انگلیسی و فرانسوی، پلاستیسیته تصویر بود.

وی معتقد است بعد بصری شعر تا قبل در کار دیگران تصویری در درون کلمات نیست بلکه در بیرون کلمه‌ است و از تصویری بیرون از کلمات گزارش می‌دهد. به همین دلیل تلاش کرد تا در آثار خود نشان دهد خود کلمه می‌تواند در درون خودش تصویر بسازد.

اصلانی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اصلانی بعدتر از شعر به سینمای موج نو رفت، اصلانی مستندسازی‌ست که شاعرانگی را به سینمای مستند ایران افزود. وی فعالیت حرفه‌ای خود در سینما را از سال ۱۳۴۶ و با ساخت فیلم مستند «جام حسنلو» آغاز کرد و سپس آثاری نظیر «بدبده»، «با اجازه»، «چنین کنند حکایت»، «تاری‌خانه»، «فهرج»، «مش اسماعیل»، «ابوریحان بیرونی»، «میراث شیشه»، «چیغ» و «دل جهان» را جلوی دوربین ‌برد. همچنین «خاطرات یک هفتادوپنج‌ساله» مستند بلندی از این هنرمند است که در بخش «چشم واقعیت» بیست ‌وپنجمین جشنوارۀ فیلم فجر، سیمرغ بلورین ویژۀ هیأت داوران را دریافت کرد.

در این نشست یونس تراکمه، بابک کریمی، علیرضا ارواحی، طاهره امامی و علی دهباشی‌ به بررسی زندگی و آثار محمدرضا اصلانی خواهند پرداخت.

همچنین دو پیام تصویری از سعید عقیقی و نوید پورمحمدرضا به نمایش گذاشته خواهد شد.

شبِ «محمدرضا اصلانی»، پنجشنبه، سوم اسفند ١۴٠٢، ساعت پنج بعدازظهر در تالار ناصری خانۀ هنرمندان ایران به‌نشانیِ خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، بوستان هنرمندان، خانۀ هنرمندان ایران، سالن ناصری برپا می‌شود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *