“آژنگ نیوز”:مالکوم ایکس ترور شد. مالکوم ایکس که مفاهیم غرور نژادی و ناسیونالیسم سیاهپوستان را در ایالات متحده بیان می کرد، در این روز در سال ۱۹۶۵ ترور شد و پس از انتشار کتاب زندگینامه مالکوم ایکس(پس از مرگ )به یک قهرمان ایدئولوژیک تبدیل شد.

مالکوم ایکس در یک سالن اجتماع عمومی در هارلم، نیویورک ترور شد. سه تن از اعضای امت اسلام – گروه مذهبی که او زمانی به آن تعلق داشت – به قتل او محکوم شدند. (دو نفر از آنها در سال ۲۰۲۱ تبرئه شدند).

ملکوم - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مالکوم ایکس یکی از برجسته ترین چهره های جنبش ملی گرای سیاه پوست آمریکا بود. بسیاری از ایده هایی که او بیان کرد، مانند غرور نژادی و دفاع از خود، به پایه های ایدئولوژیک جنبش قدرت سیاه تبدیل شدند که در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ظهور کرد. او اولین بار در اواخر دهه ۱۹۴۰، به عنوان عضوی از گروه ملت اسلام، یک سازمان مذهبی که عناصر اسلام سنتی و ناسیونالیسم سیاه را در هم می آمیزد، به شهرت رسید. او پس از خروج از گروه ملت اسلام نیز به فعالیت خود ادامه داد. جایگاه نمادین او، اگر در زمان حیاتش تثبیت نشد، مطمئناً اندکی پس از مرگش با انتشار کتاب تحسین‌شده زندگینامه مالکوم ایکس به دست آمد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *