آژنگ نیوز”: استاد باستان شناسی ایران علی‌اکبر سرافرازدرگذشت. پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در پیامی درگذشت استاد باستان شناسی ایران علی‌اکبر سرافراز، از باستان‌شناسان و کاوشگران به‌نام ایران زمین را تسلیت گفت.

در متن این پیام آمده است :
نیم قرن تلاش استاد سرافراز، باستان شناس شهیر ایرانی و متخصص تاریخ هنر اشکانی، ساسانی و ایلخانی در پرورش شاگردانی اندیشمند و لایق ستودنی است،  وی در طول سال‌ها تدریس، کوشید تا رسالتی را که به وی سپرده شده، به شاگردانش بسپارد و در این راه موفقیت‌های زیادی کسب کرد.

سرافراز باستان شناسی ایران؛ چشمی آشنا، نگران و مراقبت دانشجویانش بود و همواره تلاش می‌کرد بیشتر از آنچه وظیفه دارد به آنها بیاموزد.

سرافراز - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او بیش از ۲۳ سال از عمر خود را در محرومیت‌های میدانی و صحرایی صرف کرد که نتیجه تلاش‌های سرافراز از سال ۱۳۴۴، ثبت ۴۳۰ اثر در فهرست آثار ملی است و در چند پروژۀ بین‌المللی کاوش و مطالعات از جمله در مکزیک، انگلستان، آمریکا، چین، آلمان و فرانسه شرکت کرد، که کاوش تی. آن و هوکات و چلولا از آن جمله بود.
سرافراز در ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ به ریاست موزۀ ایران باستان انتخاب شد و سپس از ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۴ در دانشگاه تهران، باستان‌شناسی تدریس کرد. او همچنین یک دهه مدیر گروه‌های باستان‌شناسی دانشگاه‌های تهران و تربیت مُدرس بود.
کاوش‌های سرافراز در اَرگ عَلی‌شاه تبریز و تَنگ چوگان، درک ایران‌شناسان را از دوره‌های ایلخانی و ساسانی دگرگون کرده است. مهم‌ترین کاوش‌ها و مطالعات سرافراز را می‌توان ارگ علی‌شاه تبریز، تنگ چوگان، کاخ کوروش کبیر در بُرازجان، تخت سلیمان، جمعه مسجد اردبیل، رصدخانه مراغه و کتیبه خارک، که سند صیانت ایران بر خلیج فارس بوده است و همچنین مرمت و کاوش معبد آناهیتای بیشابور، برشمرد. او دستکم ۱۶ کاوش علمی را سرپرستی کرده و حدود ۳۲ بررسی و گمانه زنی روی آثار باستانی داشته بود.
«تخت سلیمان»، «راهنمای آثار باستانی جزیره خارک» و «سکه‌های ایران» از جمله. کتاب‌های علی‌اکبر سرافراز است.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *