آژنگ نیوز”: شهر هلندی هورن مجسمه نماد برده داری را بر نمی دارد!همچنین این شهر هلندی، از عذرخواهی برای نقش خود در بردگی امتناع کرد. شورای شهر هورن همچنین تصمیم گیری در مورد برداشتن مجسمه یک استعمارگر قرن هفدهم را به تعویق انداخته است. شورای شهر هورن این روزها توجه رسانه های هلندی را به خود جلب کرده است زیرا اعلام کرده است که تصمیم گیری در مورد برداشتن مجسمه یان پیترزون کوئن، فرماندار کل قرن هفدهمی VOC (شرکت هند شرقی هلند) را به تعویق می اندازد. او که رهبری تلاش های استعماری در اندونزی را بر عهده داشت،به بی رحمی اش معروف بود.

امتناع از این اقدام ،صرفا با گفتن اینکه شهر می‌خواهد به ساکنان خود حق انتخاب بدهد تا تصمیم نهایی را بگیرند، توجیه شد !ضمن انکه به یک همه‌پرسی احتمالی نیز اشاره شده است. این روزهای سختی برای هورن است، زیرا دسامبر گذشته، تحقیقات عمیق‌تر نشان داد که شهر در نقش خود در VOC و WIC، دو شرکتی که در تجارت برده مشغول بودند و مسئول سرنوشت ۱.۵ برده بودند، در این تجارت نقش مهمی داشته است.

آنها میلیون ها نفر را به بندگی فروخته اند. با این حال، شورای شهر از صدور عذرخواهی رسمی خودداری کرد. سخنگوی آن توضیح داد که در حالی که اعضای شورای شهر تاریخ تاریک شهر را به رسمیت می شناسند، اما به هیچ وجه با افراد گذشته ای که در آن نقش داشته اند احساس ارتباط ندارند.

برده - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

به گزارش داچ نیوز، استدلال آنها این بود که در آن روزها شوراهای شهر به صورت دموکراتیک انتخاب نمی شدند، بنابراین تصمیمات آنها لزوماً منعکس کننده اراده مردمی ساکنان شهر نبود. مجسمه جنجالی در هورن ،یعنی مجسمه یان پیترزون کوئن، که در هورن به دنیا آمد، در سال ۱۸۹۳ برای بزرگداشت میراث او در شهر قرار گرفت.

بنابراین، قدمت این بنای تاریخی به زمان هایی برمی گردد که هلند هنوز یک قدرت استعماری بود. تا دهه ۱۹۵۰ به همین شکل باقی ماند. اگرچه از دهه ۱۹۶۰ تظاهراتی علیه این مجسمه وجود داشته است و چندین بار با رنگ آمیزی به آن حمله شده است، اعضای شورای شهر تاکنون در برابر درخواست برای برداشتن آن مقاومت کرده اند. این شورا در سال ۲۰۱۱ پلاکی را در کنار مجسمه نصب کرد که شرح کارهای کوئن را نشان می دهد، و بسیاری از مقامات می گویند که این به اندازه کافی پیش رفت نیست.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *