آژنگ نیوز”: مراسم “شب ایران کلباسی” برگزار می شود.

هفتصد و بیست و نهمین شب از شب‌های بخارا به تجلیل از مقام علمی «دکتر ایران کلباسی» اختصاص یافته است. این نشست در ساعت پنج بعد از ظهر یکشنبه پانزدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با حضور: دکتر ژاله آموزگار، دکتر آزیتا افراشی ، دکتر شهین نعمت‌زاده، دکتر محمدامین ناصح، دکتر شادی داوری و علی دهباشی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار خواهد شد.

دکتر ایران کلباسی در ۱۰ آذر ۱۳۱۸ در اصفهان چشم به جهان گشود. در سال ۱۳۴۳ مدرک لیسانس زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه پهلوی شیراز دریافت نمود و سپس در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته زبان‌شناسی همگانی در دانشگاه تهران به ادامه تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۵۱ موفق به اخذ مدرک دکترای خود از آن دانشگاه شد.

ایران کلباسی در ابتدا در سال ۱۳۳۷ به استخدام آموزش و پرورش درآمد و سپس در سال ۱۳۵۳ ریاست انستیتو تربیت معلم تهران را عهده‌دار شد. وی در سال ۱۳۵۳ از آموزش و پرورش به فرهنگستان سابق زبان تهران انتقال یافت و بعد از سال ۱۳۵۷  به عنوان عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم انسانی شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۳۷۵ موفق به کسب درجه استادی شد.

کلباسی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ایشان برنده نهمین دوره کتاب فصل در  سال ۱۳۸۸و همچنین برنده جایزه بیست و هشتمین کتاب سال در سال ۱۳۸۹ با موضوع: فرهنگ توصیفی گونه‌های زبانی ایران گردید.

از دکتر کلباسی تا کنون ۱۵ جلد کتاب به صورت تالیف و بیش از ۸۰ مقاله گردآوری شده است. وی عضو شورای واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی می باشد.

 دکتر کلباسی به همراه همسرشان زنده‌یاد دکتر یدالله ثمره، از برجسته‌ترین زبانشناسان، بیش از نیم سده از زندگی خود را برای پژوهش در حوزه زبانشناسی گذاشته است. دکتر ثمره پدر آواشناسی ایران شناخته می‌شود و ایران کلباسی پیشکسوت زبردست گویش‌شناسی است. دکتر ایران کلباسی زندگانی خویش را در راه اندوختن واژه واژه‌های فرهنگ ایران‌زمین سپری کرده است.

ایران کلباسی در دانشگاههای تهران، شهید بهشتی، الزهرا، علوم پزشکی ایران، پیام نور، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دانشگاه آزاد به تدریس پرداخته و راهنمایی بیش از ۱۸۰ پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را به عهده داشته است.

این نشست در ساعت پنج بعد از ظهر یکشنبه پانزدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در خانه اندیشمندان علوم انسانی (به نشانی: خیابان استاد نجات‌الهی (ویلا)، چهارراه ورشو، تالار فردوسی) برگزار می‌شود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *