“آژنگ نیوز”:روستای ذی عین درعربستان تاریخی و سرسبز تصویرش در این صفحه دیده می شود.غالبا تصور عمومی از عربستان یک سرزمین بیابانی پر از ماسه و رمل است.اما چنین روستاهایی می تواند این تصویر کلی را عوض کند.نام این روستا برگرفته از یک چشمه آبی است که به طور مداوم از کوه های مجاور به چندین آب انبار سرازیر می شود و هر حوض خاصی نام خاص خود را دارد. یک افسانه محلی وجود دارد که می گوید مردی عصای خود را در یکی از دره ها گم کرده است و برای بازیابی آن را تعقیب می کند تا به روستا می رسد، ساکنان آن را جمع می کند و پس از حفر چشمه عصایش را پس می گیرد.

روستای تاریخی ذی العین در استان باجه عربستان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ذی عین یک روستای باستان شناسی است که در تهامت زهران در حدود ۲۰ کیلومتری استان المخوات و ۲۴ کیلومتری آل بهاء واقع شده است که در قرن دهم هجری قمری / قرن هشتم میلادی توسعه یافته و بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد.

این روستا یکی از مهمترین روستاهای سنتی در منطقه البهاء است و بر فراز کوهی ساخته شده است که دارای سازمان میراث شهری منحصر به فرد و پیکربندی محیطی و منظره زیبای آن به سمت مزارع اطراف است که شامل ۳۱۲ خانه و یک مسجد است. خانه‌ها از سنگ‌های صیقلی ساخته شده‌اند که دارای طبقات متعدد از دو تا چهار طبقه هستند که از نظر نقشه‌کشی شبیه به هم هستند و قدمت آن‌ها به اواخر قرن دهم هجری قمری/قرن هشتم می‌رسد. این روستا با وجود یک منبع آب دائمی و استحکامات دفاعی که از سه طرف توسط کوه‌ها احاطه شده است، مشخص می‌شود.

روستای ذی عین بر روی قله کوه سفیدی بنا شده که به کشت موز، لیمو، فلفل، ریحان و کادی و صنایع دستی معروف است. این روستا دارای خانه های دو تا چهار طبقه و مسجد کوچک و قلعه های فراوانی است که برای دفاع و بررسی روستا از آن استفاده می شده است

مترجم:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *