“آژنگ نیوز”:در دوران وایکینگ ها، از ۷۵۰ تا ۱۰۵۰میلادی، اسکاندیناوی ها در حال حرکت بودند. وایکینگ های دریانورد اولین افرادی بودند که به چهار قاره مختلف رسیدند و از اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی دیدن کردند.بدین ترتیب آنها کالاها، فناوری ،فرهنگ و همچنین ژن ها را مبادله کردند. در مطالعه‌ای که منتشر شد، دانشمندان نزدیک به ۳۰۰ ژنوم انسان باستانی از منطثه اسکاندیناوی را که یک دوره ۲۰۰۰ساله را در بر می‌گیرد، بررسی کردند و تصویری از تاریخ ژنتیکی این منطقه را ترسیم کردند.

آنها ۴۸ژنوم جدید و ۲۴۹ ژنوم باستانی منتشر شده قبلی را بررسی کردند و آنها را با ۱۶۶۳۸ ژنوم انسان امروزی مقایسه کردند. شواهد جدید از چندین مکان باستان‌شناسی، از جمله لاشه کشتی جنگی سوئدی کرونان، به آشکار شدن چگونگی شیوع ژن‌ها از سه منطقه – جزایر بریتانیا و ایرلند، شرق بالتیک و جنوب اروپا – در زمان و مکان کمک کرد. آندرس گوترستروم، یکی از نویسندگان این مطالعه و باستان شناس مولکولی در مرکز پالئوژنتیک دانشگاه استکهلم، می گوید: «فکر نمی کنم مطالعه دیگری وجود داشته باشد که این چنین عمیق موضوعات اجتماعی را در اسکاندیناوی تحقیق کند.

اجداد بریتانیایی و ایرلندی در سراسر اسکاندیناوی در آن زمان وجود داشتند، در حالی که نسب بالتیک شرقی در سوئد مرکزی و گوتلند، جزیره‌ای سوئدی در دریای بالتیک وجود داشت. اصل و نسب اروپای جنوبی در بقایایی از جنوب اسکاندیناوی ظاهر شد. آندره لوئیز کامپلو دوس سانتوس، باستان شناس در دانشگاه آتلانتیک فلوریدا، این مطالعه “تأیید می کند که عصر وایکینگ ها – علاوه بر گسترش گذشته اسکاندیناوی ها به مناطق دیگر در اروپا – همچنین اولین ورود اجداد ژنومی خارجی متنوع به شبه جزیره اسکاندیناوی را امکان پذیر کرد.” که البته در این مطالعه مشارکتی نداشته است،

وایکینگ 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این پژوهشگر می گوید. مهاجرت‌ها برحسب منطقه متفاوت است: افرادی که از جزایر بریتانیا و ایرلند به اسکاندیناوی آمده‌اند ممکن است مبلغان یا راهبان مسیحی بلندپایه باشند، یا ممکن است افرادی برده‌شده باشند که وایکینگ‌ها برخلاف میل خود ژنشان رابه آنها منتقل کرده‌اند. از برخی مناطق، به نظر می رسد که هجوم بر اساس جنسیت بوده و عمدتاً از زنان تشکیل شده است. ورود زنان از شرق بالتیک و تا حدی جزایر بریتانیا و ایرلند تأثیر این مناطق را بر ساختار ژنتیکی اسکاندیناوی عصر وایکینگ ها انجام داد. ریکاردو رودریگز-وارلا، نویسنده اول این مطالعه و باستان شناس مولکولی همچنین گفت: “ما هیچ راهی برای دانستن تعداد زنان درگیر با داده های خود نداریم یا اینکه آیا این زنان با اجداد شرقی بالتیک و بریتانیایی-ایرلندی به طور داوطلبانه یا غیرارادی در اسکاندیناوی بوده اند.

لورا بایساس می نویسد که محققان همچنین دریافتند که برخی از اجدادی که در عصر وایکینگ ها ظاهر شده اند نسبت به امروز شیوع کمتری دارند. رودریگز-وارلا در بیانیه‌ای می‌گوید: «اگرچه هنوز در اسکاندیناوی‌های امروزی مشهود است، اما سطوح اجداد غیر محلی در برخی مناطق کمتر از افراد باستانی از دوره وایکینگ‌ها تا قرون وسطی است. این نشان می‌دهد که افراد باستانی با اجداد غیراسکاندیناویایی بر اساس الگوهای مشاهده‌شده در پرونده‌های باستان‌شناسی، کمتر از آنچه انتظار می‌رفت، به مخزن ژنی فعلی در اسکاندیناوی کمک می‌کردند.» محققان مطمئن نیستند که چرا این مورد وجود داشته است، اما آنها می گویند مطالعات آینده با ژنوم های بیشتر می تواند این سوال را روشن کند.

مترجم :احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *