“آژنگ نیوز”:باب المندب یک نقطه تنگه جغرافیایی کوچک در دریای سرخ است که تأثیر زیادی بر امور جهانی دارد.باب المندب تنگه ای به عرض ۳۲ کیلومتر و طول ۱۱۳ کیلومتر بین شاخ آفریقا و نوک جنوبی شبه جزیره عربستان است که ورودی جنوبی دریای سرخ از خلیج عدن و اقیانوس هند را فراتر از آن تشکیل می دهد. . کشورهای اریتره و جیبوتی از غرب با آن همسایه هستند و یمن در لبه شرقی آن قرار دارد. جزیره ای به نام پریم (همچنین به عنوان مایون شناخته می شود) بر باریک ترین بخش باب المندب در سمت یمن تسلط دارد و جزایر پراکنده هفت برادر از جیبوتی چند مایلی دورتر از جنوب امتداد دارند.

چگونه و چرا باب المندب نام خود را گرفت؟

نام باب المندب در زبان عربی به معنای دروازه اشک یا دروازه غم است که از باب به معنای دروازه و مندب به معنای مرثیه سرایی است. به نظر می رسد که نام آن به خطرات ناوبری در آبراه باریک اشاره دارد که مملو از جریان های متقاطع، بادهای غیرقابل پیش بینی، صخره ها و زیر آب است. بسیاری از کشتی‌ها در قرن‌ها و هزاره‌های گذشته در باب المندب غرق شدند و کشتی‌های مدرن نیز با خطرات مین‌های دریایی ناشی از درگیری‌های گذشته روبرو هستند.

باب المندب، دریای سرخ و کانال سوئز همگی پیوندهای حیاتی در امتداد مسیر اصلی کشتیرانی جهان بین آسیا و اروپا هستند. سازمان بین المللی دریانوردی تخمین می زند که بیش از یک چهارم کشتیرانی جهان از این مسیر عبور می کند که معادل چندین میلیارد تن بار در سال است. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، این شامل حدود ۴.۵ میلیون بشکه نفت در روز است که از کشورهای خلیج فارس و کشورهای آسیایی منشا می گیرد.

باب - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اهمیت باب المندب در ماقبل تاریخ چیست؟

امروزه بیشتر دیرینه‌انتروپولوژیست‌ها از نظریه «خارج از آفریقا» معروف به نظریه «منشأ اخیر آفریقا» حمایت می‌کنند، که بیان می‌کند گونه‌ی انسان مدرن انسان‌های خردمند تقریباً ۱۵۰هزار سال پیش در شرق آفریقا تکامل یافته‌اند. از آنجا، هومو ساپینس ها به خاورمیانه، آسیا، اروپا و آمریکا مهاجرت کردند و جایگزین گونه های دیگر هومینین شدند که قبلاً در بسیاری از آن مناطق زندگی می کردند. اگر چنین است، پس مهاجرت باستانی از شاخ آفریقا به شبه جزیره عربستان احتمالاً اولین گام آنها بوده است – و برخی از دانشمندان پیشنهاد کردند که تنگه باریک باب المندب ممکن است پل زمینی بین دو منطقه حداقل برای برخی از زمانها، ناشی از نوسانات سطح دریابوده باشد.

با این حال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد که برای چندین میلیون سال چنین پل زمینی بر روی باب المندب وجود نداشته است، اما مطالعه اخیر نشان می‌دهد که دریای بین این دو منطقه به قدری باریک است که می‌توان به راحتی با رانش یا شنا از آن عبور کرد.

اهمیت باب المندب در دوران معاصر چیست؟

باب المندب برای هزاران سال به عنوان گذرگاه دریایی خطرناک در لبه دریای مدیترانه شهرت داشت. ثروت‌های هند و خاور دور فراتر از آن شناخته می‌شدند، اما تنگه‌ها مانعی ترسناک بودند و مسیرهای زمینی اغلب امن‌تر بودند. “دروازه غم” پس از سال ۱۸۶۹ اهمیت جهانی جدیدی پیدا کرد، اما با افتتاح کانال سوئز در مصر، که خلیج سوئز در شمال غربی دریای سرخ را به دریای مدیترانه می‌پیوندد. این کانال منجر به افزایش چشمگیر کشتیرانی در دریای سرخ و از طریق باب المندب شد و به زودی به مسیر ترجیحی کشتیرانی بین اروپا و آسیا تبدیل شد. امپراتوری بریتانیا قبلاً جزیره پریم در باب المندب را در طول جنگ های ناپلئونی تصرف کرده بود و دهه ها بعد در سال ۱۸۵۶ از ترس تجدید قدرت فرانسه از طریق کانال ساخته شده توسط فرانسه در حال ساخت در آن زمان، بریتانیا به طور کامل آن را اشغال کرد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *