“آژنگ نیوز”:نقش زنان و مادران در بهتر شدن دنیا درهرجامعه ای غیرقابل انکاراست.درحقیقت هرنوع فعالیت اجتماعی مبتنی ومتکی برحضورزنان است ودراین مسیر تاثیر پذیری مردان از زنان هم درطول زندگیشان بدیهی است.زیرا زنان نقش مهمی نیزدرساختن جامعه ایفا می کنند واغلب نقش های رهبری را در سازمان های اجتماعی بر عهده می گیرند. می دانیم که خانواده یکی از بنیادی ترین بخشهای جامعه است ودرحقیقت از همین جهت است که نقش مادری زنان درجوامع فعالتر و بارزتربوده است.مادربودن وظیفه بزرگی است که مسئولیت بسیار زیادی را به همراه دارد. مادرنقش حیاتی در شکل گیری شخصیت و منش کودک دارد و همچنین رکن خانواده است.

در واقع،این مسئولیت؛ فعالیت گسترده و موثر  زنان را می طلبد و تأثیر قابل توجهی نیزبر خانواده می گذارد.

اشاره به این نکته ضرورت دارد که نقش مهم  زن و بویژه در قالب مادر؛درجامعه باستانی ریشه دارد.میدانیم که قدیمی ترین خدایان،مادر بوده اند ونیز دراغلب جوامع اعتقاد بر این بود که او خدایی کاملاً قدرتمند است. نقش مادران از دوران پارینه سنگی و قرن‌ها به بعد درحوزه اجتماعی هم بسیار ارزشمند ومورد تجلیل بود.ازقدیم این اعتقاد وجود داشت که فقط زنان می توانند گونه های انسانی را تولید مثل کنند و تنها مادران می توانند با قطعیت به عنوان والد بیولوژیکی یک کودک شناسایی شوند.

مادر و سفره - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ازاین رو تداوم انسانیت و نسل خانواده ؛به مادرانی بستگی داشت که به شدت با زمین به عنوان منبع زندگی همه مرتبط بودند. همچنین از اوایل دوران آغاز زندگی بشر بر روی زمین  زنان با طبیعت مرتبط بودند، به همین دلیل است  که عبارت “زمین مادر” در مورد این کره خاکی بکار برده می شود.

با چنین پیشینه ای روشن است که نقش مادردرخانواده چندوجهی وضروری است. آنها مراقبت،راهنمایی،حمایت عاطفی و ثبات را ارائه می دهند. زنان و مادران واقعاً با فداکاری وعشق خستگی ناپذیر خود در زندگی فرزندان و خانواده خود تغییر ایجاد می کنند.

یک مادرمی تواند نقش مدیرخانواده رانیز برعهده بگیرد. اونه تنها بایدجنبه‌های فیزیکی زندگی خانواده‌اش را حفظ کند،بلکه باید عناصر نامشهودی مانند ایجاد محیطی سرزنده برای همسر وفرزندانش را برای تمام زندگی‌اش حفظ کند.

به همین دلیل است که تجلیل وتقدیر اززنان ومادران درمیان فرهنگ های مختلف ودرهر جامعه ای جایگاه ویژه ای دارند.مثلادرمیان آسیایی ها فرهنگ مادر سالاری رواج بیشتری دارد. مادران به‌عنوان مادرسالار مورد احترام قرار می‌گیرند که تجسم خردوقدرت هدایت خانواده‌های خود درطول نسل‌ها هستند. نفوذ آنها فراتر از خانواده ی نزدیک است واغلب نقش مهمی درتصمیم گیری جامعه و خانواده ایفا می کند. درفرهنگهای بومی و کهن (بعنوان مثال بیشتر درآفریقا) اغلب برجنبه پرورشی مادری تأکید دارند.دراینجا مادران نقشی حیاتی درانتقال سنت ها،حفظ میراث فرهنگی والقای ارزش ها، دارند.مادران درحوزه اجتماعی نیز مراقبت ازمحیط زیست درجوامع خود را دارند.درنهایت درجوامع غربی والبته مدرن شده؛بسیاری از مادران خواسته های شغلی و خانواده را متعادل می کنند .

درمجموع زنان درمسئولیتهای گوناگون ونیزدرقالب مادران؛موجودات برجسته‌ای هستند که نقش‌ها ومسئولیت‌های متنوعی را درفرهنگ‌ها ایفا می‌کنند،و فعالیتهای آنها اثری پاک نشدنی درجامعه برجای می گذارند. فداکاری،تزلزل ناپذیری،انعطاف پذیری وتوانایی آنها برای پذیرش تغییر،محرک های اساسی جامعه،برای پیشرفت است. بیایید به خاطرکمک های منحصر به فرد زنان و مادران،بزرگداشت آنها را جشن بگیریم وبدین ترتیب  تأثیر عمیق آنها را در شکل دادن به دنیای خودمان وبرای بهتر شدن جهان ،تصدیق کنیم.

نویسنده:حسن محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *