“آژنگ نیوز”:کلاهبرداری انگلیسیها در ایران به بهانه واردات مهندسین خارجی یکی از وقایعی است که نشان میدهدبهره گیری از نیروی متخصص خارجی،چه وضعیتی در دهه ۵۰ خورشیدی داشته است.در تیر ماه سال ۱۳۵۵ خورشیدی رییس سابق کارگزینی یکی از شرکتهای خارجی در تهران پرده از یک راز عجیب برداشت.او طی نامه ای که به وزیر کار و امور اجتماعی وقت نوشت ،و رونوشت آن را به ادارات اشتغال اتباع بیگانه و اقامت بیگانگان فرستاد .مدعی شد که یک شرکت انگلیسی خارجیان جویای کار را که اکثرا سواد کافی و تخصصی ندارند ،با عناوین جعلی به عنوان اجیر شدگان به استخدام خود در می آورند و با جعل مدرک و عنوان های عجیب و غریب پس از دریافت مبلغ قابل توجهی پورسانتاژ ،آنان را به عنوان متخصص در موسسات و شرکتهای صنعتی با حقوق کلان استخدام میکند.وی در نامه خود افزوده بود که شرکت معتبر انگلیسی پس از استخدام نیز از اجیر شدگان کمیسیون دریافت میکند.

براساس این نامه تنها در یک شرکت معروف ایرانی یکصد کارمند بدون تخصص خارجی با عنوانهای تخصصی عالی و از طریق همان شرکت معتبر استخدام شده و مشغول کار گردیده اند.رییس سابق کارگرینی ضمن ارایه اسامی ۱۰ تن از کارکنان بی تخصصی که بوسیله شرکت انگلیسی به استخدام سایر موسسات درآمده اند و سپس حقوق کلان تا ماهانه دویست و پنجاه هزاریال دریافت میکردند،خاطر نشان کرده بود که گروهی از این کارکنان پیر و از کار افتاده هستند.

استراحت 1343 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او در مورد نحوه عمل همان شرکت انگلیسی نوشته بود:صاحبان شرکت برای متقاضیان کم سواد کار، گذرنامه توریستی تهیه کرده و بعد از آنکه متقاضیان با همین گذرنامه به تهران می رسیدند شرکت از اداره اشتغال اتباع بیگانه برای آنان در خواست پروانه کار میکرد . شرکت در معرفی این عده آنان را متخصص یا مهندس فارغ التحصیل یکی از دانشگاه های معروف و معتبر خارج معرفی میکرد.اما ارایه مدارک انان را موکول به رسیدن وسایل شخصی ، که هر بار با بهانه ای به تعویق میافتاد ،میکرد.این شرکت بر اساس ادعای رییس سابق کارگزینی گروهی دیگر را با گذر نامه سه ماهه وارد کشور میکرد و پس از انقضای مهلت اعتبار گذرنامه،برای تمدید مهلت گذرنامه آنان بهانه ای داشته باشد. آنان را ۲۴ ساعته به خارج از کشور میفرستاد تا برای تمدید مجدد گذرنامه های اماکن قانونی آنان داشته باشد.

گردانندگان شرکت انگلیسی برای اینکه بهتر بتوانند این گروه را هدایت کنند و راز خود را مخفی مگه دارند، کلیه کارکنان ایرانی شرکت را به بهانه های مختلف از کار برکنار کرده اند.رییس سابق کارگزینی که خود نیز جزو اخراج شدگان است همچنین مدعی شده که صاحبان شرکت انگلیسی برای فرار از پرداخت مالیات حقوق دریافتی عده ای را که بدین ترتیب در ایران استخدام شده اند ،کمتر از آن مبلغی که دریافت میکنند اعلام داشته است.

اگرچه این موضوع به مطبوعات آن زمان هم راه پیدا کرد. اما این رویه حتی در پروژه های بزرگ هم که توسط خارجی ها اجرا میشد مصداق داشت. به عنوان نمونه نیروگاه اتمی برق شهریار بود که به دلیل ناتوانی فنی آمریکایی ها در سال ۵۶ خراب شد و قطع برق سراسری نتیجه بکار گیری عده ای کلاهبردار به جای متخصص خارجی بود!

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *