“آژنگ نیوز”:نشست”شب کاغذ در هنر ایرانی”برگزار می شود.

هفتصد و بیستمین شب از سلسله شب‌های مجله‌ی بخارا با همکاری موسسه کتاب‌آرایی ایرانی اختصاص دارد به «کاغذ در هنر ایرانی».

«شب کاغذ در هنر ایرانی» به عنوان هشتمین شب از شب‌های هنر و هنرمندان کتاب‌آرایی، عصر سه‌شنبه بیست و هشتم آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ در محل موسسه کتاب‌آرایی ایرانی برگزار خواهد شد.

کاغذ یکی از مهمترین ابزارهای ارائه‌ی اثر هنری در قالب کتاب و مرقع و قطعه است که در دوران اسلامی از حدود قرن دوم هجری در ایران بکار گرفته شد.

ساخت کاغذ تاریخ پرفراز و نشیبی دارد و انواع آن با اسامی متنوع در مراکز مهم فرهنگی و علمی ساخته می‌شده است که آثار بجای مانده و ماندگاری آنها نشان از آن دارد که عموما از کیفیت  خوبی برخوردار بوده‌اند و از هر جهت مناسب کتاب‌ها بوده‌اند.

aشب کاغذ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

تکنیک‌های اعمالی بعد از ساخت کاغذ مثل آهار مهره و رنگ کردن نیز  تأثیر بسزایی در کیفیت کاغذ داشته که در گذشته به خوبی انجام شده است.

در شب «‌کاغذ در هنر ایرانی» به برخی جنبه‌های فنی، تاریخی، هنری، تکنیکی و حفاظتی کاغذ پرداخته خواهد شد.

در این نشست، استاد حمید ملکیان به روند ساخت کاغذ و شناخت انواع الیاف آن در ایران خواهند پرداخت؛ استاد نوشاد رکنی در مورد شیوه‌ی کاغذشناسی سهیلی خوانساری صحبت خواهند کرد؛ استاد وفادار مرادی بصورت مجازی  بعد از ذکر کلیاتی در مورد کاغذ، راجع به کاغذسازی در خراسان بزرگ سخن خواهند گفت و خانم دکتر شیوا میهن در مورد آموزش ساخت سنتی کاغذ اسلامی در غرب صحبت خواهند کرد.  

این نشست بصورت حضوری در محل موسسه کتاب‌آرایی ایرانی واقع در خیابان بزرگمهر، تقاطع فلسطین، پلاک ۲۹ و مجازی از طریق برنامه‌ی google meet  با کد ورود:

https://meet.google.com/akk-nwwr-acz

برگزار خواهد شد.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *