“آژنگ نیوز”:ساموئل جانسون که به‌خاطر زندگی‌نامه‌ها و مقالاتش به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های زندگی قرن هجدهم شناخته می‌شود، در سال ۱۸۷۴ میلادی درلندن درگذشت.او که پسر یک کتابفروش بود، به یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های ادبی قرن هجدهم تبدیل شد ومعروف‌ترین تالیف او کتاب «فرهنگ لغت زبان انگلیسی» بود.

جانشون - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

جانسون سال‌ها به‌عنوان نویسنده هنری کار می‌کرد و برای مجله جنتلمن ادوارد کیو مقاله می‌نوشت و ویرایش می‌کرد. او با شعر اولیه‌اش لندن (۱۷۳۸) و زندگی‌نامه‌اش از شاعر سرکش، ریچارد ساویج (۱۷۴۴) موفقیت زیادی کسب کرد، اما فرصت بزرگ جانسون در سال ۱۷۴۶ با مأموریت نوشتن فرهنگ لغت به دست آمد. جانسون در ۱۷ مکان مختلف در لندن زندگی می‌کرد، اما برای کار بر روی دیکشنری که سرانجام در سال ۱۷۵۵ منتشر شد، به میدان گوف نقل مکان کرد. از آن زمان به بعد شهرت جانسون تضمین شد و او به عنوان “دیکشنری جانسون” شناخته شد، اگرچه او هنوز به خاطربرخی از مشکلات مالی در رنج بود.

کار نوشتاری جانسون بسیار زیاد و متنوع بود. او یک نسخه انتقادی از آثار ویلیام شکسپیر را تکمیل کرد و زندگینامه و ارزیابی انتقادی۵۲شاعر انگلیسی قرن هفدهم و هجدهم را براساس زندگی شاعران خلق کرد. او همچنین نقد ادبی می‌نوشت و مقاله‌نویسی پرکار بود.

جانسون به خاطر شخصیت قوی و گفتگوی چالش‌برانگیز و اغلب خنده‌دارش مشهور بود. او مردی اجتماعی بود و عضو چندین باشگاه بود و حلقه دوستانش شامل نقاش سر جاشوا رینولدز، مهماندار ادبی هستر تریل و نویسنده الیور گلداسمیت بودند. زندگی جانسون الهام‌بخش بسیاری از بیوگرافی‌ها بود که معروف‌ترین آنها توسط دوست بزرگ او، وکیل اسکاتلندی جیمز باسول، در سال ۱۷۹۱ منتشر شد. امروزه، با توجه به فرهنگ لغت نقل قول های آکسفورد، جانسون دومین انگلیسی است که بیشترین نقل قول ها را به خود اختصاص داده است. راهنمای مرجع موضوعی نقل قول های او را می توان در اینجا یافت. او معروف‌ترین جمله را گفت: «وقتی مردی از لندن خسته شد، از زندگی هم خسته شده است».

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *