“آژنگ نیوز”: تصویری از هلند اصطلاحی است که در اصل توسط نویسنده “کالین وایت” ابداع شد که به همراه نویسنده “لوری بوکه” کتابی با همین عنوان نوشتند. عنوان کامل این است: مشاهده ای(تصویری) از هلند، فرهنگ و ساکنان آن. این کتاب اولین بار در سال ۱۹۸۹ میلادی منتشر شد، از سال ۱۹۹۰ در هلند پرفروش بوده و در آمریکای شمالی، بریتانیا، استرالیا و مستعمرات سابق هلند نیز محبوب است. این کتاب نگاه طنزآمیز نویسندگان به زندگی روزمره هلندی، فرهنگ و ساکنان آن است.برای به روز ماندن، هر ۲ تا ۴ سال یکبار به روز می شود. کتاب به زبانهای مختلف دنیا از جمله چینی ترجمه شده است.نهمین نسخه از کتاب به تازگی امسال منتشر شده است.

وایت در مورد آغاز نوشتن کتاب می گوید: «فکر می کردم احمقانه ترین ایده ای بود که تا به حال درباره آن شنیده بودم. “اما با توجه به اینکه دلیل اصلی نوشتنش این بود که برای من شغلی در یک زمینه متفاوت پیدا کند، این ایده خیلی هم بد عمل نکرده است!”

برای بوکه نوشتن کتاب هدف دیگری داشت. “من اینجا را دوست داشتم. ما طرفداران بزرگ هلند و مردم آن هستیم، اما من هرگز چیز خنده‌داری در مورد آنها نخوانده بودم.» او درباره بیش از ۲۰سال زندگی خود در هلند می‌گوید. شخصیتها و آداب و سوم و زندگی های بسیار متنوع و متفاوتی وجود دارد، اما هرگز یک کلمه در مورد آن نوشته نشده است. بنابراین، ما تصمیم گرفتیم که با نگاهی طنزآمیز در مورد هلندی ها بنویسیم.

تاب هلند - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در واقع، کتاب آنها امروزه به طور گسترده ای به عنوان اولین کتاب در ژانری محبوب؛ شناخته می شود.یک روزنامه نگارهلندی در تحلیل کتاب نوشته است:این کتاب «به روشی بسیار دقیق و در عین حال خنده‌دار تمام اسرار ما را که واقعاً ترجیح می‌دهیم برای خودمان نگه‌داریم را فاش میکند».

محتوای منحصربه‌فرد کتاب موجب استقبال مردم شده است.در کتاب همه چیز از بچه‌داری و فعالیتهای تجاری گرفته تا فرهنگ قهوه و اصطلاحات رایج هلندی وجود دارد که فروش کتاب را برای سه دهه آینده حفظ کرد.

کاپلانیان بولر کتابفروش می گوید: «مشتریان هلندی آن را دوست داشتند و آن را به عنوان هدیه برای اقوام و دوستان دوردست به خارج از کشور می فرستادند. و تازه واردان به کشور آن را دست به دست به یکدیگر قرض می‌دادند.»

در سال ۱۹۹۱، دی تلگراف این کتاب را «آینه خنده» نامید و نوشت: خوانندگان تنها زمانی می توانند بخندند که عادت های مضحک خود را قبول کنند.کاپلانیان بولر کتابفروش در این خصوص می‌افزاید: «بله، ما هلندی‌ها خیلی خنده‌دار هستیم، اما ما خیلی روراست هستیم. خودمان متوجه این موضوع شویم.».

به دلیل گذر زمان خیلی از آداب و رسوم هلندی ها تغییر کرده و تعدادی از رفتارها دیگر دیده نمی شود. مثلا بوکه نویسنده کتاب خاطرنشان می کند: “در طول سال ها چیزهای زیادی تغییر کرده است، تغییرات کوچک وبزرگ.” برای شروع، واحد پول گیلدر مدت هاست که از بین رفته است و در اسکناس یورو هلندی به جای ملکه یک پادشاه را نشان می دهد.به همین چهت کتاب نیاز به چاپهای جدید دارد.نسخه نهم به زبان انگلیسی اخیراً منتشر شده است،نویسندگان کتاب البته می‌گویند: «اگر مردم بخواهند، احتمالاً سه سال دیگر یک برنامه دیگر انجام خواهیم داد!»

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *