“آژنگ نیوز”:چرخ فلک یک سواری تفریحی است که دارای یک سکوی چرخان است که روی آن صندلی هایی برای سواران به شکل حیوانات مختلف (اما معمولاً اسب) قرار داده شده است. در جاهای مختلف چرخ و فلک ها را به طور متفاوتی می نامند مانند چرخ و فلک، گالوپر، جهنده، دورگرد، چرخ و فلک و “اسب پرنده”.این وسیله در اواخر دوره مشروطه و با ورود تدریجی وسایل مدرن از فرنگ در اختیار عموم مردم نیز قرار گرفت که تصویر آن را نیز در پایین مطلب مشاهده میکنید.

چرخ و فلک دوره مشروطه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

قدیمی ترین اجداد چرخ فلک ها متعلق به قرن ششم بیزانس است. در این دوران مردم از سبدهایی که به یک میله در مرکز آن بسته شده بود و سواران را حمل می کرد، برای سواری استفاده می کردند. اما الهام واقعی چرخ و فلک‌های مدرن، بازی‌های سواره‌نظامی و سوارکاری در اروپا و آسیا در قرن دوازدهم بود.

از چرخ و فلک در اشعار شعرای قرن پنجم و ششم شده است. اما در مورد بکار گیری آن به عنوان وسیله تفریح و بازی در منابع دوره صفوی از چرخ و فلک به‌عنوان وسیله‌ای برای استفاده در جشنها، آتش‌بازیها و آذین‌بندیها یاد شده است.

در دروه قاجار نیز چرخ و فلک چنین توصیف شده است: وسیله‌ای برای سرگرمی با عنوان چرخ و فلک ، شامل چهارچوبی عمودی، مرکب از دو تیر که آنها را با تیری افقی به هم وصل می‌کردند و ماشینی شبیه به یک قرقرۀ بزرگ که حول آن می‌چرخید؛ بر هر میلۀ این قرقره، گونه‌ای صندلی تاب می‌خورد و قسمت فوقانی پشت آن دور میله می‌چرخید، به نحوی که هنگام چرخاندن قرقره، هر صندلی با آن به گردش درمی‌آمد و وضع عمودی خود را نیز هنگام تاب خوردن حفظ می‌کرد؛ بر هر یک از این صندلیها یک نفر می‌نشست.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *