“آژنگ نیوز”:خانه رقصان (به چکی: Tancici dum) یا فرد و جینجر نام مستعاری است که به ساختمان Nationale-Nederlanden در پراگ، جمهوری چک، در Rasinovo nabrezi (کرانه رودخانه راسین) داده شده است. این بنا توسط معمار کروات- چک ولادو میلونیچ با همکاری معمار مشهور کانادایی-آمریکایی فرانک گری در زمینی خالی در کنار رودخانه طراحی شده است. این ساختمان در سال ۱۹۹۲ طراحی و در سال ۱۹۹۶تکمیل شد. طراحی بسیار غیر سنتی در آن زمان بحث برانگیز بود زیرا این خانه در میان ساختمان های باروک، گوتیک و آرت نوو که پراگ به آنها مشهور است برجسته است و به نظر برخی با این سبک های معماری مطابقت ندارد.

خانه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رئیس جمهور وقت چک، واسلاو هاول، که برای چندین دهه در کنار این مکان زندگی می کرد، مشتاقانه از این پروژه حمایت کرده بود و امیدوار بود که این ساختمان به مرکز فعالیت های فرهنگی تبدیل شود. گری در ابتدا این خانه را فرد و جینجر نامید (از رقصندگان معروف فرد آستر و جینجر راجرز – خانه شبیه یک جفت رقصنده است) اما این نام مستعار اکنون به ندرت استفاده می شود. علاوه بر این، گری خود بعداً “از واردات فرهنگ هالیوود آمریکایی به پراگ می ترسید” بنابراین ایده خود را رد کرد.

“خانه رقصان” در ملکی با اهمیت تاریخی ساخته شده است. محل آن محل خانه ای بود که در بمباران پراگ توسط ایالات متحده در سال ۱۹۴۵ویران شد. طرح و ساختار تا سال ۱۹۶۰که منطقه پاکسازی شد، خراب بود. زمین همسایه متعلق به خانواده واسلاو هاول بود که بیشتر عمر خود را در آنجا گذراند.

در اوایل سال ۱۹۸۶(در دوران کمونیست)، وی. میلونیچ، که در آن زمان یک معمار محترم در محیط چکسلواکی بود، ایده ای را برای پروژه ای در آن مکان طرح کرد و آن را با همسایه خود، واسلاو هاول، مخالف ناشناس آن زمان، در میان گذاشت. چند سال بعد، در طول انقلاب مخملی، هاول به یک رهبر محبوب تبدیل شد و متعاقبا به عنوان رئیس جمهور چکسلواکی انتخاب شد. به لطف قدرت او، ایده توسعه سایت رشد کرد. هاول در نهایت تصمیم گرفت که میلونیک این سایت را بررسی کند، به این امید که این مکان به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود، اگرچه این نتیجه حاصل نشد.

خانه رقص - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این سبک به دلیل شکل غیرمعمولش به معماری دیکانستراکتیویست (از نظر طراحان “نوباروک”) معروف است. شکل “رقص” توسط ۹۹ پانل بتنی پشتیبانی می شود که هر کدام شکل و ابعاد متفاوتی دارند. در بالای ساختمان یک سازه پیچ خورده فلزی بزرگ به نام مدوسا وجود دارد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *