“آژنگ نیوز”:فنلاند پس از انقلاب بلشویکی خود را در چنین روزی در سال ۱۹۱۷ میلادی مستقل از روسیه اعلام کرد.فنلاند اندکی پس از انقلاب بلشویکی استقلال خود را از امپراتوری روسیه اعلام کرد. ایالات متحده آمریکا نیز فنلاند را در سال۱۹۱۹در نامه ای از وزیر امور خارجه رابرت لنسینگ به رودولف هولستی وزیر امور خارجه فنلاند به رسمیت شناخت.

finland independence day - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از آن پس روابط دیپلماتیک میان فنلاند و آمریکا تقویت شد.دو کشور در طول دهه ۱۹۲۰ چندین قرارداد در مورد تجارت، بدهی، استرداد و سایر روابط تجاری و فرهنگی منعقد کردند. در طول رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰، فنلاند تنها کشوری بود که به پرداخت بدهی های خود به ایالات متحده از جنگ جهانی اول ادامه داد.

پس از حمله شوروی در سال ۱۹۳۹ به فنلاند و متعاقب آن “جنگ زمستانی”، فنلاند با آلمان متحد شد تا در ادامه درگیری با اتحاد جماهیر شوروی، تدارکات و کمک نظامی به دست آورد. این اتحاد باعث شد که ایالات متحده روابط دیپلماتیک خود را با فنلاند در ژوئن ۱۹۴۴قطع کند، اگرچه روابط غیررسمی چند ماه بعد دوباره برقرار شد و به طور رسمی ظرف یک سال برقرار شد. بین جنگ جهانی دوم و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، فنلاند سیاست سختگیرانه بی طرفی در جنگ سرد را دنبال کرد.

HKMS000005 km003et8 ylioppilaiden soihtukulkue 768x579 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

روسیه در سالهای ۱۸۰۸-۱۸۰۹ منطقه فنلاند را از سوئد تصرف کرد. فنلاند بخش خودمختار امپراتوری روسیه شد و بیشتر قوانین از زمان حکومت سوئد به قوت خود باقی ماند. در طول حکومت روسیه، فنلاند به یک منطقه خاص تبدیل شد که به دستور امپراتور توسعه یافت. به عنوان مثال، مرکز شهر هلسینکی در زمان حکومت روسیه ساخته شده است. از سال ۱۸۹۹، روسیه کنترل خود را بر دوک نشین بزرگ فنلاند محکم کرد.

suomen lippu - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فنلاند در جنگ جهانی اول شرکت نکرد، اما ناسیونالیسم بر منطقه فنلاند نیز تأثیر داشت. فنلاند در سال ۱۹۰۶ پارلمان خود را به خود اختصاص داد و اولین انتخابات در سال ۱۹۰۷برگزار شد. فنلاند در ۶دسامبر ۱۹۱۷ اعلام استقلال کرد و دولت بلشویکی که در انقلاب اکتبر روسیه قدرت را به دست گرفت، استقلال فنلاند را در ۳۱ دسامبر ۱۹۱۷ به رسمیت شناخت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *