آژنگ نیوز”: ابتکار!در ترمیم یک اثر تاریخی! به گونه ای شگفت انگیز صورت گرفته است.این تصویر مربوط به بازسازی و ترمیم منارِ مسجدپامنار مهدی‌شهر (سنگسر) در استان سمنان متعلق به دوره‌ی افشاریه است.

در نگاه اول شاید گمان شود که شوخی و تصویرسازی است، ولی تصویر درست است و این میراث فرهنگی با نمای خشت و گل قدمت چندصدساله را با گچ و سیمان نوسازی کرده اند!

واگذاری هر کاری به یک غیر متخصص و نا آشنا به مبانی کار موجب خراب شدن هر نوع فعالیتی می شود.

بازسازی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما در انجام ترمیم آثار تاریخی بکار گیری تخصص ضرورت بیشتری دارد. زیرا خراب کردن اثر تاریخی فقط خراب کردن آینده نیست بلکه تخریب گذشته هم به شمار می اید.

قبل از شروع هر پروژه مرمتی، باید مستندات و تحقیقات کاملی برای درک تاریخچه، سبک معماری و هدف طراحی اصلی ساختمان انجام شود. این مرحله بینش ارزشمندی را در مورد مواد، تکنیک‌ها و پرداخت‌های اصلی سازه ارائه می‌کند و روند بازسازی را هدایت می‌کند.همچنین لازم است تحقیقات گسترده ای در مورد اهمیت تاریخی و سبک معماری ساختمان انجام بگیرد.کارشناس متخصص از طریق بررسی ها و ارزیابی های دقیق وضعیت اصلی ساختمان را مستند میکند. متخصصان می دانند هرگونه تغییر یا الحاق قبلی که ممکن است طرح اولیه یک اثر تاریخی منحرف را از مبنایش شده باشد، متوقف کنند.به همین دلیل اهمیت بازسازی بناهای تاریخی و میراثی چیزی است که اغلب باید مبانی و اصول آن است دیده شود.

علاوه بر این، مرمت بناهای تاریخی و مکان‌های میراثی معمولاً یک فرآیند طولانی و طولانی است. از آنجایی که اکثر ساختمان‌هایی که باید روی آن‌ها کار کرد بسیار ظریف هستند، حتی ساده‌ترین کارها نیز می‌توانند فاجعه‌آمیز باشند، اگر به‌دقت برنامه‌ریزی نشده باشند و کار با احتیاط و توجه به جزئیات انجام شود. بنابراین، اطمینان از انتخاب تکنیک مرمت مناسب، با در نظر گرفتن الزامات ساختمان فردی، کاملاً حیاتی است.

سوژه و عکس از حسین دهباشی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *