“آژنگ نیوز”:رونمایی دیوان قطران تبریزی در محلۀ سرخاب در جوار بزرگترین مرکز فرهنگی آذربایجان، مقبره‌الشعرا، با حضور دکتر محمود عابدی در بنیاد ایران‌شناسی تبریز برگزار شد.
حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان و مشتاقان ادب فارسی شوق‌انگیز بود. دکتر طاهری خسروشاهی رئیس بنیاد خیرمقدم گفت و طرح موضوع کرد و بحث را آغازید. بنده هم تشکر کردم و یاد دکتر صمد موحد و دکتر اسلامی ندوشن را گرامی داشتم. سپس دکتر صدری‌نیا استاد ادبیات فارسی دانشگاه تبریز از کوشش‌های دکتر عابدی در تصحیح متون عرفانی و این اثر فاخر گفت و تلاشهای دکتر جعفری و خانمها عطایی و معرفت را در مقابله و تصحیح و همکاری با دکتر عابدی ارج نهاد. دکتر سجاد آیدنلو که از ارومیه برای ایراد سخنرانی آمده بود، از توجه قطران به ارومیه داد سخن داد. الحق که دانشمند جوان و بسیاردان و سخنوری است و از امیدهای شاهنامه‌پژوهی کشور. جمشیدعلیزاده که هم شاعر توانمندی است و هم محققی نکته‌سنج، به نکات ظریفی اشاره کرد و توجه دکتر عابدی را به چند نکته دقیق جلب نمود. در آخر دکتر عابدی از ادوار تاریخی و حوزه‌های جغرافیای شعر فارسی گفت و از دشوارهای تصحیح دیوان قطران که صد نسخه به همت خانمها معرفت و عطایی جمع‌آوری و زیر نظر ایشان مقابله شد. از دکتر جعفری جزی تشکر کرد که در نوشتن مقدمه نهایت دقت و اهتمام را داشت. وی درباره اینکه چرا در عصر قاجار رونویسی از نسخه‌های قطران فزونی یافت و برای شاهزادگان قاجار این امر اهمیت داشت، مطالب سومندی بیان کرد. سخنان ادیبانه و دردمندانه دکتر عابدی مورد توجه همه حضار قرار گرفت به‌طوری که پس از اتمام سخنان دلنشین ایشان، همه به احترام او و برای تکریم ایشان ایستادند و دقایقی کف زدند و او را ستودند.

قطران - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


در این سخنرانیها به تمام شبهاتی که افراد جاهل و مغرض مطرح می‌کنند پاسخ داده شده است. جالب اینکه دکتر عابدی در پایان سخنان خود تصریح کرد که در دیوان قطران، واژگان و کلمات ترکی نسبت به دیوانهای سنایی و فرخی و منوچهری و مولوی و… که منشأ خراسانی دارند، بسیار کمترتر به‌کاررفته است.
برگزاری نشست رونمایی و معرفی کهن‌ترین دیوان فارسی در آذربایجان برای نسلی که دلسوزان نگران انقطاع فرهنگی آنان هستند و عده‌ای مغرض، فضای منطقه را مسموم می‌کنند تا جایی که منکر حضور زبان فارسی در آذربایجان می‌شوند، کاری لازم بود که به لطف خدا، مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب موفق شد با همکاری بنیاد ایرانشناسی و دوست فرهنگ‌پرور جناب پیروز رفیعیان با موفقیت تمام برگزار کند که خوشبختانه این مراسم باشکوه، مورد توجه ایران‌دوستان و دوستداران زبان فارسی و فرهنگ ایرانی قرار گرفت.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *