“آژنگ نیوز”:لبنان استقلال خود را از فرانسه در چنین روزی در سال ۱۹۴۳ میلادی اعلام کرد. با این حال، تا سال ۱۹۴۶ میلادی به طور کامل مستقل نشد.در پایان جنگ اول جهانی ، لبنان توسط نیروهای متفقین اشغال و تحت اداره نظامی فرانسه قرار گرفت. در سال ۱۹۲۰، بیروت و دیگر شهرهای ساحلی، البیقا، و برخی مناطق دیگر به قلمرو خودمختار سرزمین لبنان، همانطور که در سال ۱۸۶۱ تعریف شد، اضافه شدند تا لبنان بزرگ (لیبان بزرگ؛ که متعاقباً جمهوری لبنان نامیده شد) تشکیل شود.

لبنان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در سال ۱۹۲۳، جامعه ملل به طور رسمی اداره لبنان و سوریه را به فرانسه داد. مارونی ها که به طور سنتی طرفدار فرانسه بودند، از این امر استقبال کردند و در طول ۲۰ سال بعد، در حالی که فرانسه فرمانروایی را در دست داشت، مارونی ها مورد حمایت قرار گرفتند. با این حال، گسترش لبنان قبل از جنگ به لبنان بزرگ، توازن جمعیت را تغییر داد. اگرچه مارونی ها بزرگترین عنصر واحد بودند، اما دیگر اکثریت را تشکیل نمی دادند.

جمعیت کم و بیش به طور مساوی بین مسیحیان و مسلمانان تقسیم شده بود و بخش بزرگی از آن نه تحت حاکمیت فرانسه بود و نه بخشی از لبنان مستقل، بلکه می خواستند بخشی از یک کشور بزرگتر سوریه یا عربی باشند. برای کاهش تنش بین جوامع، قانون اساسی ۱۹۲۶مقرر کرد که هر یک باید به طور عادلانه در مناصب دولتی نماینده داشته باشند. بنابراین، طبق کنوانسیون، رئیس جمهور جمهوری معمولاً یک مارونی، نخست وزیر یک مسلمان سنی، و رئیس مجلس یک مسلمان شیعه بود.

لبنان۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

معاهده استقلال و دوستی فرانسه و لبنان در سال ۱۹۳۶ امضا شد اما توسط دولت فرانسه تصویب نشد. لبنان پس از سقوط فرانسه در سال ۱۹۴۰ توسط مقامات ویشی کنترل شد اما در سال ۱۹۴۱ توسط نیروهای بریتانیایی و فرانسوی آزاد اشغال شد. با این حال، به دلیل موقعیت متزلزل خود، فرانسوی‌های آزاد تمایلی به کاهش کنترل نداشتند. اما در سال ۱۹۴۳انتخاباتی برگزار کردند که نتیجه آن پیروزی ملی گرایان بود.

رهبر آنها، بشاره الخوری، به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. دولت جدید قانونی را تصویب کرد که در آن برخی تغییرات در قانون اساسی ایجاد شد که همه آثار نفوذ فرانسه را از بین برد، که فرانسوی ها به آن اعتراض کردند. در ۱۱ نوامبر۱۹۴۳، رئیس جمهور و تقریباً کل دولت توسط فرانسوی ها دستگیر شدند. این اقدام به شورش منجر شد و به دنبال آن مداخله دیپلماتیک بریتانیا انجام شد.

لبنان ۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فرانسوی ها دولت را احیا کردند و اختیارات را به آن منتقل کردند. اگرچه استقلال در ۲۲ نوامبر ۱۹۴۳ اعلام شد، اما پس از بحران دیگری در سال ۱۹۴۵ بود که توافقی در مورد خروج همزمان نیروهای بریتانیا و فرانسه حاصل شد. این کار در پایان سال ۱۹۴۶تکمیل شد و لبنان کاملاً مستقل شد. قبلاً به عضویت سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب درآمده بود.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *