“آژنگ نیوز”:تیم ملی نوجوانان فوتبال کشورمان تیم کالدونیا را دیروز پنج بر صفر شکست داد در حالیکه بسیاری از مردم نمیدانستند کالدونیا کجاست؟ کالدونیای جدید در نقشه جهان به عنوان یک نقطه کوچک از زمین در شرق استرالیا و شمال نیوزیلند ظاهر می شود. این قطعه کوچک از فرانسه در قلب اقیانوس آرام توسط جزایر مجاور فیجی و وانواتو احاطه شده است. البته این جزیره با مناظر خیره کننده، آب و هوای معتدل و طیف گسترده ای از فعالیت ها، بسیار بزرگتر از آن چیزی است که در ذهن افراد وجود دارد.

الدونیا - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این جزیره تقریباً ۴۰۰کیلومتر طول و ۴۰ کیلومترعرض دارد.اعتقاد بر این است که این جزیره در حدود ۳هزار سال قبل از میلاد توسط ملانزیایی های آسیای جنوب شرقی سکونت گزیده است. اولین اروپایی که از این جزیره دیدن کرد (۱۷۷۴) سروان جیمز کوک بود که نام رومی اسکاتلند، کالدونیا را به آن داد. Bruni d’Entrecasteaux، فرانسوی، در سال ۱۷۹۳ از این جزیره بازدید کرد. یک هیئت کاتولیک رومی فرانسوی در سال ۱۸۴۰ تأسیس شد و این جزیره در سال ۱۸۵۳ به فرانسه ضمیمه شد.

اما سوال این است که آیا کالدونیای جدید یک کشور است؟ اگرچه مجمع الجزایر ممکن است در آن سوی جهان واقع شده باشد، کالدونیای جدید یک کشور نیست و هنوز از نظر فنی بخشی از فرانسه است. در کنار کالدونیای جدید، مناطق مختلف دیگری در خارج از کشور فرانسه وجود دارد که در سراسر جهان قرار دارند، از جمله پلی‌نزی فرانسه و والیس و فوتونا.

489265 new caledonia - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

با این حال، مجمع الجزایر در نتیجه توافق نومئا، که در سال ۱۹۹۸ تدوین شد، از خودمختاری بسیار زیادی برخوردار است. مشابه اینکه استرالیا و نیوزیلند ملکه مشترکی با بریتانیا دارند، کالدونیای جدید نیز با فرانسه رئیس جمهور مشترک دارند. کالدونیای جدید نزدیکترین همسایه استرالیا است که پروازهای مستقیم از سواحل شرقی استرالیا دارد. از بریزبن ۲ ساعت، از سیدنی ۲.۵ساعت و از اوکلند ۳ ساعت طول خواهد کشید تا به فرودگاه لا تونتوتا رسید.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *