“آژنگ نیوز”:چرا رنگ آب صورتی میشود؟ نمونه دریاچه های صورتی رنگ در کشور ما در حنوب کشور و در کنار دریای آبی رنگ هم دیده میشود. به همین جهت از نظر آگاهی از طبیعت شناخت نسبت به تغییر رنگ آب به صورتی بسیار جالب است. یک نمونه متاخر این رویداد در همین هفته درجزایر هاوایی رخ داده است.

صورتی۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

برت وولف پناهگاه ملی حیات وحش دریاچه کوچک کیالیا در کیهی، هاوایی را برای آخر هفته ترک کرد. مدیر پناهگاه می گوید همه چیز “عادی به نظر می رسید”. وقتی دو روز بعدبرگشت، ولف یادداشتی دریافت کرد مبنی بر اینکه بوی تعفن شدیدی در منطقه می پیچد. او می‌گوید: «تصور کردم که چیزی در حوضچه‌ها در حال رخ دادن است، شاید یک ماهی از بین رفته یا چیز دیگری. اما وقتی وولف برای بررسی آن رفت، یک شگفتی به او سلام کرد: آب یکی از حوضچه ها صورتی روشن بود.

ولف می‌گوید: «من بلافاصله فکر کردم که جلبک‌ها شکوفا می‌شوند، که خوب نبود، زیرا برخی از آنها می‌توانند سمی باشند. بنابراین او با وزارت بهداشت و بخش منابع آبی هاوایی تماس گرفت تا برای انجام برخی تحلیل‌ها بیایند.

آنها تشخیص دادند که عامل احتمالی هالوباکتری است که در واقع یک باکتری نیست، بلکه نوعی ارگانیسم تک سلولی به نام “آرکئا” است. هالوباکتری ها در آب فوق شور رشد می کنند – “halo” یک پیشوند یونانی است که به معنای “نمک” است – و زمانی که شوری آنقدر بالا می رود که چیز دیگری نمی تواند در آنجا رشد کند، غالب می شوند.

صورتی۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آب معمولی دریا حدود ۳.۵ درصد نمک است. ولف می‌گوید پناهگاه ملی حیات‌وحش کیالیا پوند «همیشه مکانی بسیار شور است». آب در حوضچه مائویی که اکنون صورتی رنگ است، معمولاً در حدود ۵ یا ۶ درصد است، اما تا ۷.۷ درصد افزایش یافته است.

بروس باتلر اد دلانگ، میکروبیولوژیست دریایی در دانشگاه هاوایی در مانوآ می‌گوید: «شما می‌توانید شوری را از روی رنگ حوضچه‌ها تشخیص دهید. هنگامی که آب دریای معمولی کمی شورتر می شود، اولین چیزی که شروع به شکوفایی می کند جلبک های نمک دوست هستند، بنابراین آب سبز می شود.

صورتی۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما وقتی آب بیشتر و بیشتر شور می شود، احتمالاً با تسخیر هالوباکتری ها قرمزتر و صورتی تر می شود. دلانگ می‌گوید وقتی آن رنگ‌های صورتی و قرمز را می‌بینید، «در واقع رنگ سلول‌ها را می‌بینید – این رنگدانه هالوباکتری است». هالوباکتری ها از این رنگدانه برای انجام فرآیندی شبیه فتوسنتز برای تولید انرژی از نور خورشید استفاده می کنند.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *