“آژنگ نیوز”:بزرگترین لغت نامه جهان در یک آپارتمان!در شهر آوهاما در کشور آمریکا در منزلی زن مسنی که فوت کرده بود کشف شد.اولین فرهنگ لغت مادلین کریپکی کپی از Webster’s College بود که والدینش زمانی که در اوماها کلاس پنجمی بود در اوایل دهه ۱۹۵۰میلادی به او دادند. تا زمان مرگش در سال ۲۰۲۰، در سن ۷۶ سالگی، او مجموعه ای از فرهنگ لغت جمع آوری کرده بود که تمام سطح صاف آپارتمان دو خوابه او در منهتن را اشغال کرده بود – و در چندین فضای انباری نیز کتابها سرریز شده بود. بسیاری بر این باورند که این کتابخانه شخصی پر هرج و مرج، بزرگترین مجموعه کلمات و کاربرد آنها در جهان است.

کتابها۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مایکل آدامز، فرهنگ‌نویس و رئیس بخش انگلیسی دانشگاه ایندیانا بلومینگتون، می‌گوید: «ما واقعاً نمی‌دانیم این مجموعه شامل چند کتاب است. بیش از ۱۵۰۰ جعبه با برچسب‌های مبهم مانند «اسناد کریپکه» یا «کریپکه: ۱۷ کتاب». در اواخر سال ۲۰۲۱ این مجموعه با دو تریلر به کتابخانه لیلی مدرسه لیلیرسید. این تحویل با کاتالوگ تقریباً ۲۰۰۰ صفحه‌ای همراه بود که جزئیات برخی از آن کتابها را نشان می‌داد.مجموعهی بالغ بر حداقل ۶۰۰۰ جلد. اما این تنها کسری از کل است. در تابستان ۲۰۲۳، کتابخانه گروهی از دانش آموزان را استخدام کرد تا به سادگی هر جعبه را باز کرده و محتوای آن را فهرست کنند. تا پاییز، تعداد آنها به حدود ۹۷۰۰ رسیده است. آدامز می گوید: «و آنها راه درازی در پیش دارند. “۲۰۰۰۰ تخمین بسیار خوبی برای کل مجموعه به نظر می رسد.”

آدامز در مورد کشف این مجموعه در خانه یک پیرزن می‌گوید: «به اتاقی می‌روم که همه جعبه‌ها در آن قرار دارند و جعبه‌ای را باز می‌کنم و چیزی بیرون می‌آورم. او ممکن است یک فرهنگ لغت نادر و ارزشمند لاتین مربوط به سال ۱۵۰۲ میلادی، یا نسخه‌ای از دیکشنری Unabridged Webster را بیابید

کریپکه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مادلین کریپکه صاحب مرحوم این مجموعه در سال ۲۰۱۳ هنگام بازدید از آپارتمانش در وست ویلج به خبرنگار Narratively، دنیل کریگر گفت: “اینجا فضای مورد علاقه من است.” کرایگر برخی از گروه‌هایی را که در آن زمان مجموعه فرهنگ لغات کریپکه نمایندگی می‌کردند، فهرست کرد، از جمله کابوی‌ها و فلپرها، دریانوردان و قماربازان، سربازان، کارگران سیرک، و دزدان.

در میان اولین آثاری که آدامز از جعبه ها بیرون کشید، نمونه ای شناخته شده از ژانر عامیانه بود: آکادمی کانتینگ. این فرهنگ لغت قرن هفدهمی نوشته ریچارد هد، راهنمای «کانت» است. اصطلاح کلاسیک جنایی لندن ، نیز نمونه ای دیگر ازلغت نامه شامل «اعمال مرموز و شرورانه جنایتکاران، بود.این یک راهنمای زبانی کلاسیک مربوطبه دنیای اموات جنایتکار لندن در قرن هفدهم است.

نمونه دیگر یک کتاب مملو از «لغات و اصطلاحات مربوط به دوران نوجوانی» است. آدامز می‌گوید، این نوع چیزهایی است که ممکن است در جعبه غلات ذخیره شده باشد یا در یک مجله نوجوانان قرار داده شده باشد. من تقریباً مطمئن هستم که اکثر مردم نسخه‌ای را که داشتند به همین صورت دور انداخته‌اند، و بنابراین چنین کتابی قطعا کمیاب است .ضمن آنکه مطالب مهمی در مورد بازنمایی زبان و فرهنگ نوجوانان در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ می‌گوید.»

کتابها - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بسیاری از جعبه هایی که آدامز باز کرده است، مجموعه هایی کمتر شناخته شده (و گران قیمت) است.،به گفته او، مجلدات عجیب و غریب و غیرمنتظره در مجموعه کریپکه ممکن است برای فرهنگ نویسان و مورخان آینده ارزشمندترین سند باشد.

کریپکه – به قول یکی از همکاران «عاشق زبان عامیانه» – دهه‌ها از زندگی خود را وقف سرپرستی این مجموعه از کلمات کرد، از جمله تعداد بی‌شماری که ممکن است دوست داشته باشیم فراموش کنیم. هنگامی که او بدون وصیت نامه از دنیا رفت، سرنوشت کتابخانه عظیم او، به علاوه مجموعه ای از اسناد در مورد تاریخچه فرهنگ سازی، نامشخص بود. تا اینکه خانواده کریپکه در همکاری با جامعه فرهنگ شناسی برای حفظ آنچه آدامز «میراث او» می نامد، این مجموعه را به دانشگاه ایندیانا بلومینگتون، دانشگاه ایالتی که متعهد به در دسترس قرار دادن آثار برای عموم است، واگذار کردند.

مترجم:علی محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *