“آژنگ نیوز”:راز سنگ‌های متحرک دره مرگ کالیفرنیا به مدد تحقیقات علمی کشف شده است.پارک ملی دره مرگ با هر معیاری مکان عجیبی است. دره مرگ که به گرم ترین مکان روی زمین معروف است، همچنین در خشک ترین و پایین ترین ارتفاع در آمریکای شمالی قرار دارد. عجیب ترین ویژگی آن “حرکت سنگهای بادبانی” اسرارآمیز است. در اینجا، صخره‌ها در سراسر منظره بیابانی مسطح حرکت می‌کنند، که به نظر می‌رسد توسط هیچ نیرویی جز نیروی خودشان رانده نمی‌شوند!

سنگها۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

رمز و راز سنگ های بادبانی پارک ملی دره مرگ که در مرز کالیفرنیا و نوادا قرار دارد، در سال ۱۹۳۳ میلادی مشخص شد و یکی از عجیب‌ترین پدیده‌های جهان را در خود جای داده است: سنگ‌هایی که بدون هیچ دلیل گرانشی در امتداد زمین بیابانی حرکت می‌کنند. این سنگ ها که به عنوان “سنگ های بادبانی” شناخته می شوند، اندازه آنها از چند گرم تا صدها کیلو متفاوت است. اگرچه هیچ کس تا به حال ندیده بود که آنها واقعاً حرکت کنند، اما مسیرهای به جا مانده از سنگ ها و تغییرات دوره ای در مکان آنها نشان می داد که آنها این کار را انجام می دهند.سنگ های بادبانی از دولومیت و سینیت، همان موادی که کوه های اطراف را تشکیل می دهند، تشکیل شده است.

سنگها۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آنها به دلیل نیروهای فرسایش فرو می ریزند و روی زمین خشک شده قرار می گیرند. هنگامی که آنها به سطح تراز پلایا می رسند، سنگ ها به نوعی به صورت افقی حرکت می کنند و مسیرهای خط خطی شده را پشت سر خود برای ثبت مسیر خود باقی می گذارند.

سنگها۳ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بسیاری از بزرگ‌ترین سنگ‌ها مسیرهایی به طول ۱۴۰متر بر جای گذاشته‌اند که نشان می‌دهد واقعاً از محل اصلی خود فاصله زیادی گرفته‌اند. صخره‌هایی با سطح کف ناهموار، مسیرهای مستقیمی به جا می‌گذارند، در حالی که سنگ‌های کف صاف تمایل به سرگردانی دارند. سنگ های بادبانی از اوایل دهه ۱۹۰۰ مشاهده و مورد مطالعه قرار گرفتند و تئوری های مختلفی برای توضیح حرکات اسرارآمیز آنها ارائه شد.

سنگها۴ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در سال ۲۰۱۴، دانشمندان توانستند برای اولین بار حرکت سنگ ها را با استفاده از عکاسی تایم لپس ثبت کنند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که سنگ های بادبانی نتیجه تعادل کامل یخ، آب و باد هستند. در زمستان سال ۲۰۱۴، باران حوضچه کوچکی را تشکیل داد که یک شبه یخ زد و روز بعد ذوب شد و صفحه وسیعی از یخ ایجاد کرد که تا ظهر روز به ضخامت تنها چند میلی متر کاهش یافت. این ورق در اثر باد ملایم شکسته شد و در پشت سنگ ها جمع شد و به آرامی آنها را به جلو هل داد.

مترجم:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *