“آژنگ نیوز”:جنگ جهانی اول درچنین روزی در سال ۱۹۱۸ میلادی به پایان رسید.در ساعت ۵صبح در چنین روزی در سال ۱۹۱۸، قدرت های متفقین و آلمان یک سند آتش بس را در واگن راه آهن فردیناند فوخ، بافرمانده ارتش متفقین امضا کردند و شش ساعت بعد جنگ جهانی اول به پایان رسید.

جنگ۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نیروی نظامی آلمان در زمان پذیرش صلح کاملا درهم شکسته و ضعیف شده بود. اما بعد از قبول صلح عده ای به موضوع خنجر از پشت اشاره میکردند.این واقعیت که ماتیاس ارزبرگر، که یک سیاستمدار غیرنظامی بود و نه یک سرباز، ریاست هیئت آتش بس آلمان را بر عهده داشت، به بخشی جدایی ناپذیر از افسانه “خنجر از پشت” (Dolchstoss im Rücken) تبدیل شد. مضمون این افسانه این بود که ارتش آلمان “در میدان شکست نخورده” (unbesiegt im Felde) بود و “از پشت خنجر خورده بود” – یعنی در لحظه حساس توسط یک جمعیت غیرنظامی خسته و شکست خورده و رهبران آنها از حمایت محروم شده بود. . این موضوع بلافاصله پس از پایان جنگ توسط خود لودندورف و سایر ژنرال‌های آلمانی که تمایلی به اعتراف به ناامیدی وضعیت نظامی آلمان در نوامبر ۱۹۱۸ نداشتند و می‌خواستند افتخار تسلیحات آلمانی را تأیید کنند، پذیرفته شد. افسانه “خنجر از پشت” به زودی به تاریخ نگاری آلمان راه یافت و توسط گروههای راستگرای سیاسی آلمان که ادعا می کردند تبلیغات متفقین در آلمان در آخرین مراحل جنگ، روحیه غیرنظامیان را تضعیف کرده است و خائنان در بین سیاستمداران،قرار داشته اند مورد توجه قرار گرفت.

جنک - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

آدولف هیتلر در نهایت تبدیل به مهمترین گروههای سیاسی شد و ارزبرگر و رهبران سوسیال دموکرات ها را به عنوان “جنایتکاران نوامبر” معرفی کرد و از سیاست های نظامی و توسعه طلبانه دفاع کرد که با آن آلمان می توانست شکست خود را در جنگ جبران کند، از دشمنان خود انتقام بگیرد، و در نهایت وعده تبدیل شدن به قدرت برتر در اروپا را میداد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *