“آژنگ نیوز”:توطئه باروت یک رویداد مربوط به تعطیلات انگلیسی است که با آتش بازی به عنوان روز گای فاکس جشن گرفته می شود، سالگرد توطئه باروت بیانگر این رویداد است که ، زمانی که کاتولیک های رومی به رهبری رابرت کیتسبی تلاش کردند پارلمان، پادشاه و خانواده اش را در چنین روزی در سال ۱۶۰۵ میلادی منفجر کنند.

توطئه باروت ۱۶۰۵ یکی از جسورانه ترین توطئه های تاریخ است. این توطئه مترادف با نام گای فاکس، وتلاش کاتولیک های تندرو برای ترور پادشاه جیمز اول و تخریب پارلمان در یک انفجار ویرانگر بود.

مغز متفکر واقعی پشت این توطئه گای فاکسگای فاکس بود.او در ابتدا پروتستان بود و بعد کاتولیک شد.آینده گای فاکس زمانی که با توماس وینتور انگلیسی در اسپانیا ملاقات کرد، تغییری سرنوشت ساز پیدا کرد. وینتور به دنبال متحدانی بود تا به گروهی از توطئه گران کاتولیک مستقر در انگلستان به رهبری پسر عمویش رابرت کتسبی بپیوندند.

فاکس - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نقشه کتسبی این بود که پارلمان را در جریان افتتاحیه ایالتی آن در ۵ نوامبر، زمانی که جیمز اول، ملکه و وارثش نیز حضور داشتند، منفجر شده و آنها نیز کشته شوند. پس از آن توطئه گران امیدوار بودند که برای دختر کوچک پادشاه، پرنسس الیزابت، تاج گذاری کنند .

این طرح موفق نشد زیرا به لطف نامه ای ناشناس به مقامات، که در اواخر اکتبر دریافت شد، پادشاه، خانواده و وزرای پروتستانش همگی به قتل نرسیدند.

نگهبانان سلطنتی در نیمه شب مجلس اعیان را جستجو کردند و در ساعات اولیه شب، فاکس با یک فیوز، یک چراغ کوچک، یک جعبه کبریت و ۳۶ بشکه باروت که به خوبی پنهان نشده بود، در زیرزمین ها کشف شد.

توطیه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

فاکس دستگیر و نزد پادشاه برده شد. وقتی از او پرسیده شد که در زیرزمین‌ها چه می‌کند، فاکس با جسارت پاسخ داد: “من می‌خواهم پادشاه اسکاتلند و همه اربابان اسکاتلندی او را به اسکاتلند برگردانم.” او همچنین از شکست خود ابراز تاسف کرد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *