“آژنگ نیوز”:دردهه پنجاه خورشیدی با دستمزد چند روز میتوانستیم ماشین بخریم؟در سال ۱۳۵۳ خورشیدی گزارشی از توان مالی مردم در کشورهای دنیا از نظر امکان خرید اتومبیل با دستمزدشان تهیه شد که چکیده آن در جدول زیر قابل مشاهده است.البته لازم به تاکید است که در این گزارش شغل مکانیکی محور قرار گرفته است.

اقتصاد - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مثلا در سال ۱۳۵۴ خورشیدی یک مکانیک ایرانی و یا یک مکانیک اهل پرتغال باید ۵۳ هفته دستمزدش را کنار می گذاشت تا می توانست یک اتومبیل بخرد. اما یک مکانیک آمریکایی می توانست با دستمزد ۱۳ هفته اش یک اتومبیل کوچک بخرد.

آمار این گزارش را در خصوص شهرهای مهم دنیا و ۱۴ پایتخت اروپایی و آمریکایی را اتحادیه بانک سوییس انتشار داده بود.در مورد ایران نیز میزان دستمزدها از سوی وزارت اقتصاد منتشر میشد. بر این مبنا یک مکانیک ایرانی در سال ۱۳۵۳ حقوقی بالغ بر هجده هزار ریال یا هزا رو عشتصد تومان دریافت میکرد. برای مشخص تر شدن میزان حقوق مکانیک باید اشاره کرد که در همین سال میزان حقوق معلم دبستان پانزده هزار ریال راننده اتوبوس هجده هزا ریال کارمند دیپلمه بانک با ۵ سال سابقه پانزده هزار ریال مدیر شرکت سی هزار ریال و یک سکرتر(مسئول دفتر امروزین!)دوازده هزار ریال بود.

بر اساس این آمار روشن است که شغل مکانیکی در کدام کشورها اهمیت بیشتر و یا کمتری دارند.مثلا روشن است که در کشورهای اسپانیا و یونان مکانیکها کمترین حقوقها را دریافت میکردند.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *