“آژنگ نیوز”:تحول آرایش ولباس زنان قاجاری از دوره ناصرالدین شاه به مظفرالدین شاه در کنار نهضت مشروطه از مهمترین تغییراتی است در این زمان رخ داده است!!با تغییر شاه قاجار از ناصرالدین شاه به مظفرالدین شاه تغییراتی در سبک مد و آرایش زنان ایجاد شد.

مظفرالدین شاه که در شهر تبریز به عنوان ولیعهد حضور داشت، دارای هفت زن رسمی بود و البته در داخل حرمسرایش زنان صیغه متعدد دیگری هم داشت. او وقتی به تهران آمد زنان و حرمسرایش را به تهران آورد،به همین جهت لازم بود برای زنان شاه که از راه می رسیدند.محل سکونت و منزلی تدارک دیده شود.

منیریه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بنابراین به ناچار عده ای از زنان و صیغه های ناصرالدین شاه را که فرزندی نداشتند از حرم اخراج کردند.البته گفته می شد که خانم های تبریزی و زنان شاه که به همراه او به دربار تهران آمدند ، با آداب و رسوم این دربار آشنایی نداشتند. ظاهرا لباس هاس آنان در مقایسه با لباسهای زنان تهران جلوه ای نداشت و به همین سبب مورد مضحکه قرار می گرفتند.

لباس زنان دربار در اوایل دوره ناصری متشکل از جلیقه های کوتاه ،تنبان های آهار دار و جوراب های ساقه کوتاه ،چارقد آهارداری بود که با گل و جواهر تزیین می شد.این زنان برای خود در بالای لب خط سیاهی مانند سبیل می کشیدند و لبانشان را سرخ میکردند.اما لباس آنان به تدریج دگرگون گشت.یک تاجر فرانسوی در این زمان لباس و کفش فرنگی وارد میکرد و به اندرونی و بیرونی شاه میرفت و لباسها را عرضه میکرد.

زنان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

زن های شهر تهران هم چشم به مد لباس دربار قاجار داشتند.بدین ترتیب مد اروپایی به تدریج مورد توجه قرار گرفت و با رشد تجارت و اطلاع بیشتر از وضع زنان در ابتدا لباس زنان و سپس مردان تغییر اساسی یافت.

البته در این مورد انیس الدوله مشهور به حضرت اقدسیه و یکی از زنان صیغه ای ناصرالدین شاه پیشگام بود و به روایت عین السلطنه”بیشتر لباس حالیه زنان به واسطه اختراع و تفکر او پیدا شده و خیلی حق به گردن زنها و مردها دارد چه،این اسباب زینت و جلوه خانم ها شده و مردها هم لذت می بردند.این لباسهای کثیف قدیم از میانه رفته.حالا حقیقت خوب و از هر جهت ممتاز است”

نان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

او در مورد آرایش زنان هم مینویسد”همین طور بزک زنها که خیلی ساده و ظریف شده با آن خالها و خطها و رنگ زلف بچه که مثل فیل نقاشی بودند و تمام بدن را مثل وحشی های دنیا از خال رنگ کرده بعضی اکنون دارند که انسان رغبت نگاه کردن نمبکند. زلفها را آن طور که سابقا لعاب بهدانه زده روی صورت مثل دم عقرب می چسباندند.

زنان11 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

با این فر تازه که از فرنگ آورده و زلفها رامجعد یا غیر آن با کمال سلیقه و قشنگی داغ میکنند که هزار مرتبه بر حسن و وجاهت خانم افزوده می شود.امروزه عمل لباس و زیور و بزک تمام است.خانمها در داخل حرم متصل مشغولند و میل دارند طوری امروز آرایش کنند که روز دیگر نکرده بودندو خانم دیگر هم نکرده باشد.این بود که هر روز مد تازه ای در می آمد.اندرون شاه در حقیقت آکادمی لباس و بزک بود.

منبع کتاب زندگی ملک تاج خانم نجم السلطنه

نویسنده:منصوره اتحادیه (نظام مافی)

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *