“آژنگ نیوز”:فانوس وسیله ای است که برای روشن کردن فضای اطراف استفاده می شود. می تواند قابل حمل یا ثابت در یک مکان باشد. می توان از آن به عنوان هر نوع منبع نور، برای علامت دادن، تزئین، در مراسم مذهبی یا در جشن ها استفاده کرد. آنها اساسا یک منبع نور (با شمع، فتیله وبا سوخت مثل نفت و..) هستند که در ظرفی محصور شده اند که از شعله محافظت می کند تا باد آن را خاموش نکند اما نور بتواند از آن عبور کند. می توان آن را از مواد مختلفی از غیر قابل اشتعال تا قابل اشتعال ساخت.

فانوس ها برای اولین بار توسط امپدوکلس آگریژنتوم و تئوپومپوس، شاعر یونان باستان، در اسناد مکتوب ذکر شده است. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تمدن‌های دیگر نیز مانند مصر و چین در همان اوایل از آنها استفاده می‌کردند.

در چین باستان، آنها را از کاغذ، ابریشم یا پوست حیوانات درست می کردند، در حالی که ساختمان از چوب و بامبو ساخته می شد. ساده ترین فانوس ها از شمع ها به عنوان منبع نور استفاده می کنند. شمع در یک جعبه یا استوانه حلبی با صفحات شیشه ای و یک دهانه یا سوراخ در بالای آن قرار می گیرد تا شمع بتواند اکسیژن دریافت کند.

فانوس های تزئینی در اشکال و اندازه های مختلف ساخته می شوند و برای تزیینات و فضاسازی در جشن ها استفاده می شوند. بسیاری از جشنواره های چینی در طول مدت جشن ها از فانوس های کاغذی استفاده می کنند. برای جشنواره ارواح در چین، فانوس های زیادی به شکل نیلوفر آبی به عنوان راهنمای نمادین روح اجداد در رودخانه ها قرار می گیرند. در طول جشنواره فانوس، رسم وجود دارد که بسیاری از فانوس های کاغذی را به مناسبت آخرین روز جشن سال نو قمری رعد و برق می زنند. در طول این جشن های چینی، دیدن فانوس های آسمانی شناور در آسمان نیز غیرمعمول نیست.

فانوس۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همچنین مشخص است که چینی های باستان کرم شب تاب را می گرفتند، آنها را در قفس یا ظروف سوراخ دار می گذاشتند و از آنها به عنوان فانوس استفاده می کردند. فانوس ها برای استفاده روزمره از فلز و شیشه ساخته می شدند و از سال ۱۷۰۰ محبوبیت داشتند تا زمانی که نور الکتریکی جایگزین آنها شد. در ابتدا فانوس‌ها سبدهای آهنی پر از گره‌های چوبی بودند که از تیرها آویزان می‌شدند و در طول شب روشن می‌شدند تا چهارراه را روشن کنند.

فانوس های نفتی که از روغن نهنگ به عنوان سوخت استفاده می کردند و پس از آن فانوس های گازی جایگزین آنها شد. فانوس های قابل حمل از نفت سفید به عنوان سوخت استفاده می کردند و هنوز هم قابل استفاده هستند. از فتیله یا گوشته به عنوان منبع نور استفاده می کنند. امروزه بیشتر از فانوس های الکتریکی استفاده می شود، چه برای روشنایی خیابان ها یا خانه ها با تغییرات ثابت یا برای استفاده های قابل حمل. باتری ها و باتری ها فانوس های الکتریکی قابل حمل را تغذیه می کنند و می توانند از شبکه یا با انرژی خورشیدی یا ژنراتورهای میل لنگ دار شارژ شوند. آنها در شرایط اضطراری، برای کمپینگ و (به ویژه نسخه های خورشیدی و شارژی) در کشورهای در حال توسعه که جریان الکتریکی نمی تواند به آنها برسد یا بسیار گران است، مفید هستند.

فانوس های برقی از لامپ های برقی رشته ای و همچنین لامپ های فلورسنت و در برخی موارد LED استفاده می کنند. همانطور که آنها نماد دوران گذشته هستند، فانوس ها هنوز در برخی از آیین ها، در برخی از سبک های طراحی و در جانشینان آن – فانوس های الکتریکی – زندگی می کنند.

تهیه و تدوین:حسن محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *