آژنگ نیوز”: سقوط قیمت های بازار سهام آمریکا در چنین روزی در سال ۱۹۲۹میلادی(۱۳۰۸ خورشیدی) رخ داد.تنها پنج روز پس از فروخته شدن نزدیک به ۱۳ میلیون سهم از سهام ایالات متحده در یک روز در سال ۱۹۲۹، ۱۶ میلیون سهم دیگر در این روز به نام “سه شنبه سیاه” فروخته شد که به بحران معروف به رکود بزرگ دامن زد.

حران - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

توزیع سوپ رایگان توسط آل کاپون بین مردم ورشکست شده

سه شنبه سیاه نشان دهنده پایان دوره توسعه اقتصادی پس از جنگ جهانی اول و آغاز رکود بزرگ بود که تا آغاز جنگ جهانی دوم ادامه داشت.

ایالات متحده از جنگ جهانی اول به عنوان یک قدرت اقتصادی بزرگ بیرون آمد، اما تمرکز این کشور بر توسعه صنعت خود بود تا همکاری بین المللی. تعرفه های بالایی بر بسیاری از محصولات وارداتی برای حمایت از صنایع نوپایی مانند خودرو و فولاد وضع شد.

قیمت محصولات کشاورزی با بازگشت تولید اروپایی پس از تعطیلی در طول جنگ کاهش یافت و تعرفه هایی برای محافظت از کشاورزان آمریکایی نیز اعمال شد. با این حال، درآمد و ارزش مزارع آنها کاهش یافت و مهاجرت به شهرهای صنعتی سرعت گرفت.

بحران - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این روند مهاجرتی و سرعت گرفتن صنعتی شدن و عوامل متعدد دیگر رموجب بوجود آمدن کود بزرگ شد که بدترین رکود اقتصادی در تاریخ ایالات متحده بود. این رکود در سال ۱۹۲۹ آغاز شد و تا پایان دهه ۱۹۳۰ فروکش نکرد. سقوط بازار سهام در اکتبر ۱۹۲۹نشان دهنده آغاز رکود بزرگ بود. تا سال ۱۹۳۳، بیکاری به ۲۵ درصد رسید و بیش از ۵۰۰۰ بانک تعطیل شده بودند. اگرچه رئیس جمهور هربرت هوور تلاش کرد از طریق اقداماتی مانند شرکت مالی بازسازی، جرقه رشد در اقتصاد را ایجاد کند، اما این اقدامات کمک چندانی به حل بحران نکرد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *