“آژنگ نیوز”:داریوش مهرجویی از اولین برندگان جوایز بین المللی سینما بود.او با فیلم سینمایی؛گاو؛به شهرت ویژه ای رسید. فیلم گاو در فستیوال ونیز در سال ۱۳۵۰ خورشیدی به نمایش درآمد. این فیلم در همان سال در جشنواره های سینمایی لس آنجلس شیکاگو و لندن نیز شرکت داده شد. مهر جویی در خصوص برخی از این جشنواره ها نیز اظهار نظر کرده بود که در تصویر زیر میتوان ملاحظه کرد.

مهر جویی - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این فیلمها در جشنواره ها مورد استقبال واقع شده بودند. البته مثلا در فستیوال شیکاگو بیشتر بلیتها را ایرانی ها خریداری کرده بودند.در همین فستیوال شیکاگو بود که عزت اله انتظامی برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد.

اما فستیوال لس انجلس جایگاه مهمی نداشت ضمن آنکه برای اولین بار این فستیوال برگزار شده بود.مهرجویی در مورد این فستیوال گفته بود:فستیوال سخت بینظم و ترتیب بود.ماهیت جشنواره برایم روشن بود،یکی از آن اجتماعات هالیوودی که بازیچه دست سرمایه داران آمریکایی است.

مهر جویی۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

جشنواره فیلم لندن اما جایگاه ویژه ای داشت و اقدام به دعوت از ۱۷ کارگردان جوان کرده و فیلم گاو نیز از فیلمهای شاخص حاضر در جشنواره بود.در کاتالوگ فیلم پانزدهمین فستیوال لندن به قلم “تام میلن” منتقد معروف روزنامه “آبزرور” لندن نقل شده بود:گاو هیجان انگیز ترین کشف امسال فستیوال ونیز بود و نه به خاطر اینکه درکشوری ساخته شده که از لحاظ سینمایی نا آشنا بود بلکه به دلیل آنکه قیلم از نظر فنی، محتوای شاعرانه و کشف یک کارگردان جدید و برجسته، نعجب منتقدان را بر انگیخت.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *