“آژنگ نیوز”:معمر القذافی دیکتاتورلیبی در پی شورشی که از کمک نظامی بین المللی برخوردار میشد، توسط نیروهای شورشی در چنین روزی در سال ۲۰۱۱ میلادی کشته شد.

قذافی، پسر یک کشاورز بادیه‌نشین دوره‌گرد، در چادری در صحرای لیبی به دنیا آمد. او ثابت کرد که دانشجوی با استعدادی است و در سال ۱۹۶۳ از دانشگاه لیبی فارغ التحصیل شد. قذافی یک ملی گرا عرب سرسخت،بود. اوشروع به توطئه برای سرنگونی سلطنت لیبی، پادشاه ادریس اول کرد. او در سال ۱۹۶۵ از آکادمی نظامی لیبی فارغ التحصیل شد و پس از آن به طور پیوسته ارتقا یافت.

rbhtd - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از طریق صفوف نظامی، در تمام این مدت به برنامه ریزی یک کودتا با کمک افسران ارتش همکار خود ادامه داد. در ۱ سپتامبر ۱۹۶۹، قذافی با یک کودتای نظامی که پادشاه ادریس را سرنگون کرد، کنترل دولت را به دست گرفت. قذافی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح و رئیس هیئت حاکمه جدید لیبی یعنی شورای فرماندهی انقلاب منصوب شد.

از سال ۱۹۷۴ به بعد قذافی از نوعی سوسیالیسم حمایت کرد که در کتابش به نام کتاب سبز بیان شده است. این امر ملی‌سازی بسیاری از بخش‌های اقتصادی را با برندی از دولت پوپولیستی ترکیب کرد که ظاهراً از طریق کنگره‌های مردمی، اتحادیه‌های کارگری و دیگر سازمان‌های توده‌ای عمل می‌کرد.

ابداعات در این راستا ادامه یافت، از جمله سیستم حکومتی در سال ۱۹۷۷ به نام جماهریه (نولوژیسمی که بر کنفدراسیون غیرمتمرکز مردمی دلالت دارد) بکار گرفته شد. قذافی در سال ۱۹۷۹ از رهبری رسمی خود بر دولت لیبی چشم پوشی کرد، اما علیرغم ادعاهایی که صرفاً یک شکل انقلابی دموکراسی پوپولیستی را هدایت می کرد، افسار قدرت همچنان در دستان او متمرکز بود.

قذافی بیش از چهار دهه حکومت کرده بود که در اوت ۲۰۱۱ با شورش سرنگون شد. پس از چند هفته فرار از دستگیری، در اکتبر ۲۰۱۱توسط نیروهای شورشی کشته شد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *