“آژنگ نیوز”:سربازان کنفدراسیون مستقر در کانادا درچنین روزی در سال ۱۸۶۴میلادی به سنت آلبانز، ورمونت رفتند و سه بانک را سرقت کردند تا اتحادیه را در طول جنگ داخلی آمریکا تحریک کنند.

درسال سوم جنگ داخلی آمریکا، حدود ۲۰ مامور کنفدراسیون به شهر سنت آلبانز، ورمونت یورش بردند. این حمله توسط جاسوسان کنفدراسیون مستقر در سنت کاترینز و مونترال طراحی شده بود. در ۱۹ اکتبر ۱۸۶۴، مردان سه بانک شهر را سرقت کردند و قبل از عبور از مرز به کانادا، مردی را کشتند. چهارده نفر از مهاجمان به زودی دستگیر شدند. آنها سه بار به دادگاه کشیده شدند و هر بار توسط قضات کانادایی آزاد شدند. این حمله و تصمیمات دادگاه روابط بین کانادا و ایالات متحده را که قبلاً تیره شده بود، بدتر کرد.

کانادا 1 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ستوان بنت یانگ و کلمنت کلی که حلقه‌های جاسوسی کنفدراسیون را در سنت کاترینز و مونترال رهبری می‌کردند.

کلی به ستوان یانگ ۲۱ ساله ۱۴۰۰ دلار داد تا هزینه حمله به سنت آلبانز، ورمونت، شهری چند هزار نفری، واقع در حدود ۲۰کیلومتری جنوب مرز کانادا را تامین کند. یانگ حدود ۲۰ سرباز جوان کنفدراسیون را برای این ماموریت انتخاب کرد. این افراد با لباس های غیرنظامی سفر کردند و طی چند روز به سنت آلبانز رسیدند.

در ساعت سه روز چهارشنبه، آنها در میدان اصلی شهر جمع شدند، جایی که یانگ اعلام کرد که سنت آلبانز از طرف کنفدراسیون گرفته شده است. در حالی که برخی از مهاجمان مردم شهر را در روستای سبز جمع کردند، برخی دیگر ۲۰۸۰۰۰ دلار از بانک شهرستان فرانکلین، اولین بانک ملی سنت آلبانز و بانک سنت آلبانز سرقت کردند. آنها ۵۰ بطری آتش یونانی – وسایل آتش زا مبتنی بر مواد شیمیایی – را به چندین ساختمان پرتاب کردند، اما هیچ آتش سوزی عمده ای رخ نداد. در همین حال، افسر سواره نظام، کاپیتان جورج کانگر، گروهی متشکل از ۵۰ مرد را گرد هم آورد که بسیاری از آنها غیرنظامی بودند. گروه دیگری سازماندهی شد و در تعقیب مهاجمان که با اسب های دزدیده شده از شهر گریختند، پیوستند. در جریان این اقدام، یکی از عوامل کنفدراسیون بر اثر شلیک گلوله زخمی شد. الینوس موریسون که از نیوهمپشایر به آنجا می رفت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. در حدود ۱۳ کیلومتری شمال سنت آلبانز، مهاجمان از هم جدا شدند. اگرچه آنها به مرز کانادا رسیدند، اما طولی نکشید که ۱۴ نفر پیدا و دستگیر شدند.

کانادا۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اگرچه دولت کانادا پول بانک های غارت شده را بازپرداخت کرد، اما آزادی مهاجمان به اعتراضات شدید در ایالات متحده منجر شد. در نتیجه، پنج نفر از مهاجمان دوباره دستگیر شدند و برای مدتی به دلیل نقض بی‌طرفی کانادا در بازداشت ماندند. در سال ۱۸۷۲ یک کمیسیون دعاوی که بر اساس معاهده انگلیسی-آمریکایی واشنگتن (۱۸۷۱) تأسیس شد، علیه ادعاهای بیشتر آمریکایی ها برای غرامت رای داد.

​یورش و تصمیمات دادگاه روابط از قبل شکننده بین کانادا و ایالات متحده را افزایش داد و در عین حال عزم عوامل کنفدراسیون را برای انتقال جنگ به دشمن خود از کانادا به داخل آمریکا نشان داد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *