“آژنگ نیوز”:اعراب مصر را در چنین روزی و در سال ۶۴۲ میلادی تصرف کردند.سردار عرب عمرو بن العاص به اسکندریه لشکر کشی کرد و فتح مصر توسط اعراب که سه سال قبل با تهاجم آغاز شده بود، با تسلیم مسالمت آمیز به پایان رسید.

در زمان عمر، دومین خلیفه اعراب، لشکریان عرب به رهبری عمرو بن العاص در سال 639 میلادی به مصر حمله کردند و آن را فتح کردند. مصر در آن زمان استانی از امپراتوری بیزانس بود که توسط یک فرماندار ساکن در اسکندریه، پایتخت، اداره می شد.

ساکنان مصر که مسیحیان مونوفیزیت معروف به قبطی بودند، با بیزانسیان مسیحی ملکی که فرقه های انحصاری را بدعت می دانستند و بر اساس آن با آنها رفتار می کردند، تفاوت داشتند. این تفاوت ناشی از اختلاف نظر در مورد ماهیت مسیح بود. قبطی ها به ذات الهی او اعتقاد داشتند، در حالی که بیزانسی ها معتقد بودند که او هم انسان و هم الهی است.

مصر - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در نتیجه مصریان از تبعیض مذهبی و آزار و اذیت حاکمان خود رنج می بردند، علاوه بر این که مجبور بودند بار سنگین مالیات را برای پرداخت هزینه های جنگ مداوم بین بیزانس و رقبای اصلی آنها، امپراتوری ساسانی، تحمل کنند.

به طور خلاصه، مردم مصر از تسلط بیزانس بر کشور خود، و بار بدعتی که بر دوش آنها گذاشته شده بود، ناراحت بودند. آنها همچنین از مالیات سنگینی که بر آنها تحمیل شده بود ناراضی بودند. بیگانگی مردم از حاکمانشان مشخصه آن دوره بود، همانطور که در دوره های متوالی به دلیل تفاوت در زبان، مذهب یا قومیت بین حاکمان و حاکمان بود. این بیگانگی ممکن است زمانی که دولت کارآمد و مدیریت عادلانه بود برای مردم اهمیت چندانی نداشته باشد، اما در دوره‌های سوء حکومت و استثمار اهمیت بیشتری پیدا می‌کرد.بنابر این ورود اعراب به مصر و فتح آن با استقبال مصری ها روبرو شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *