“آژنگ نیوز”:تاریخچه اختراع ابزارهای روشنایی از زمان طلوع تمدن بشریت باز می گردد،بدین صورت بود که انسان ها سعی در ایجاد نور و بدرقه تاریکی داشتند.در این تلاش،انسان راه درازی را طی کرد.شواهدی از اولین وسایل روشنایی استفاده شده توسط انسان های اولیه به ۷۰هزار سال قبل از میلاد باز می گردد. آنها ساختار ساده ای داشتند – فقط یک پوسته یا یک سنگ توخالی، که تکه خزه آغشته به چربی حیوانی را نگه می دارد که با شعله می سوزد.

از آن زمان، مردم از مواد دیگری برای بدنه چراغ استفاده می کردند – سفال، سنگ مرمر و فلز و به جای چربی از روغن (ماهی و روغن زیتون) استفاده می کردند. فتیله نیز اغلب برای طولانی‌تر شدن سوزاندن شعله و متمرکز کردن آن اضافه می‌شد.

چراغ های نفتی تا پایان قرن هجدهم رایج ترین روش نورپردازی بودند. با گذشت زمان و کشف منابع جدید انرژی، انواع جدیدی از چراغ ها اختراع شد. در قرن نوزدهم، لامپ های نفت سفید در آلمان معرفی شدند. ظرفی بود با نفت سفید که در آن فتیله یا گوشته فرو می کردند و می سوخت. کانتینر دارای دودکش شیشه ای یا یک کره بود که از شعله در برابر باد محافظت می کرد. دهه های آخر قرن هجدهم اولین استفاده تجاری از گاز زغال سنگ برای رعد و برق خانه بود.

روشنایی۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

گاز زغال سنگ توسط لوله ها به محل مصرف منتقل و به داخل لامپ ها هدایت می شد. در اوایل قرن نوزدهم، بیشتر شهرهای اروپا و ایالات متحده، خیابان‌هایشان را با چراغ گاز روشن می‌کردند.

امایکی از بزرگترین اختراعات تاریخ بشر – برق و لامپ الکتریکی – می آید. در سال ۱۸۰۱ سر همفری دیوی اولین لامپ قوس الکتریکی کربنی را با اتصال دو سیم به باتری و چسباندن یک نوار زغالی به انتهای دیگر سیم‌ها اختراع کرد که باعث درخشش کربن شارژ می‌شد. باز هم بدوی، نیاز به تکمیل داشت و در طول دهه ۱۸۷۰، هر دو توماس ادیسون و سر جوزف سوان به طور مستقل لامپ رشته ای الکتریکی را اختراع کردند (ادیسون با بهبود حق ثبت اختراع۵۰ساله). وقتی جریان الکتریکی از رشته ای عبور می کرد که گرم می شد و نور تولید می کرد، کار می کرد. این لامپ ها با توجه به استانداردهای مدرن عمر کوتاهی داشتند و ناکارآمد و شکننده بودند، اما جهشی بزرگ به جلو و پایه خوبی برای آنچه بعدا آمدند بودند.

لامپ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

لامپ الکتریکی در سال ۱۹۲۰زمانی که رشته کربنی که تا آن زمان مورد استفاده قرار می‌گرفت با تنگستن جایگزین شد و فضای داخل لامپ با گاز پر شد، بهبود یافت که باعث کاهش تبخیر تنگستن و در نتیجه طول عمر لامپ می‌شود. برخی از انواع دیگر لامپ‌ها که در توسعه لامپ‌های الکتریکی پله‌ای بودند، لامپ‌های تری فسفری فلورسنت، متال هالید، لامپ سدیم فشار بالا و لامپ ولتاژ فوق‌کم دو رنگی هستند.

پیشرفت در تکنولوژی لامپ های الکتریکی ادامه دارد و امروزه ما انواع لامپ ها را با مواد مختلف، منابع برق، رنگ چراغ ها و برای مصارف مختلف تولید می کنیم. چراغ های نئون و فلورسنت هم در مصارف صنعتی و هم در مصارف خانگی بسیار محبوب هستند. چراغ های جیوه ای به دلیل رنگ، کارایی و عمرشان برای استادیوم ها، کارخانه ها و برای نور خیابان استفاده می شوند.

تهیه و تنظیم:حسن محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *