“آژنگ نیوز”:یپرم داویدیان معروف به “یفرم خان ارمنی” از اهالی بوروسوم قفقاز بود که در آغاز جوانی به رزمندگان ارمنی پیوست و برای مقابله با ظلم ستمگران عثمانی به ارمنستان غربی اعزام شد. پس از مدت‌ها پیکار بی‌امان علیه عثمانی، به اتفاق چند تن از هم رزمانش به دست نیروهای مرزی روسیه تزاری دستگیر و پس از محاکمه به جزیره ساخلین روسیه تبعید شد.شد.

او به گونه‌ای شگفت‌انگیز از اردوگاه مرگبارش گریخت. نخست خود را به ژاپن رساند و پس از گذراندن راهی دراز به ایران آمد و دوباره به ارمنستان رفت و به فدراسیون انقلابی ارمنی پیوست. نامبرده در سال هزارو دویست و هفتادو نه خورشیدی  از طرف فرقه فدراسیون انقلابی ارمنی برای تشکیل حزب در گیلان مأموریت یافت.

یفرم - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

وی در دوره حضورش در گیلان در اداره راه‌سازی مشغول به کار شد و سپس در رشت کوره آجرپزی راه انداخت و به آجرپزی مشغول شد. یفرم‌خان دردوره مشروطه گیلان در واقعه باغ مدیریه رشت که توسط کمیته ستّار صورت گرفت نقش فعال داشت. وی فرماندهی ستون سوم حمله و محاصره دارالحکومه رشت را در این رویداد بر عهده داشت وفرمانده ارامنه گیلان در دوره مشروطه نیز بود.

وی که مدتی ریاست نظمیه تهران را هم بر عهده داشت، عاقبت در جنگ با ابوالفتح میرزا سالارالدوله (برادر محمد علی شاه ،مدعی تاج وتخت ایران) در بیست ونهم اردیبهشت ماه  ۱۲۹۱  خورشیدی در سن چهل و چهار سالگی در قلعه شورجه همدان کشته شد وچندی بعد در کلیسای مریم مقدس تهران مدفون شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *