“آژنگ نیوز”:شورش باکسر رسما با امضای پروتکل باکسر،در چنین روزی در سال ۱۸۷۶ میلادی پایان یافت.این یک قیام خشن دهقانان، وبی‌نتیجه بود که به دنبال بیرون راندن همه خارجی‌ها از چین بود.

در پایان قرن نوزدهم، خشم گسترده‌ای در سرتاسر چین از مشکلات اقتصادی فزاینده وجود داشت که با چندین دهه امتیازات تجاری و سیاسی تحقیرآمیز که توسط سلسله چینگ به قدرت‌های خارجی اعطا شد، ترکیب شد.

باکسر۱ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این خشم منجر به قیام خشونت آمیزی در شمال کشور شد که خارجی ها، مبلغان مسیحی و نوکیشان مسیحی چینی را هدف گرفت. اگرچه توسط دهقانان آغاز شد، اما از سوی عناصر دولت امپراتوری چین و نیروهای مسلح مورد حمایت قرار گرفت.

این قیام توسط یک انجمن مخفی چینی به نام Yihetuan (مشت های درست و هماهنگ) آغاز شد. این گروه نوعی از هنرهای رزمی را تمرین می کردند که حداقل از دید غربی ها شبیه بوکس بود. “بوکسرها”، همانطور که شناخته شدند، یک کارزار مسلحانه را برای بیرون راندن همه خارجی ها از چین آغاز کردند.

باکسری - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اگرچه برخی از اعضای آن سلاح گرم حمل می کردند، اما اکثر آنها فقط به نیزه و شمشیر مسلح بودند. در برخی مناطق، “بوکسرها” توسط نیروهای امپراتوری چینی مجهزتر تقویت شدند. در ژوئن ۱۹۰۰، خشونت فزاینده دیپلمات‌های خارجی، مبلغان، سربازان و مسیحیان چینی را مجبور کرد که به محله لگاتیون پایتخت، پکن پناه ببرند و درخواست کمک بین‌المللی را صادر کنند.

این شورش رسماً در سپتامبر ۱۹۰۱با امضای پروتکل باکسر پایان یافت. این امر باعث شد تا نیروهای خارجی در پکن مستقر شوند و به تخریب چندین استحکامات منجر شد.

باکسر ۲ - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این توافق همچنین چین را مجبور به پرداخت غرامت هنگفت به کشورهای درگیر در مناقشه کرد. سلسله چینگ در نتیجه شورش باکسرها به شدت تضعیف شد. علیرغم اجرای اصلاحات اقتصادی و سیاسی لیبرال متعاقبا، این سلسله در سال ۱۹۱۱ سرنگون شد. جمهوری چین در سال بعد تأسیس شد و به بیش از ۲۰۰۰ سال حکومت سلسله امپراتوری پایان داد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *