“آژنگ نیوز”:فرودگاه هلسینکی از دو روز پیش برای اولین بار در جهان مسافران را با پاسپورت دیجیتال پذیرش میکند.فرودگاه هلسینکی-وانتا به مسافرانی که به شهرهای خاصی در بریتانیا سفر می‌کنند، این فرصت را می‌دهد تا تنها با استفاده از یک سند سفر دیجیتال از بخش کنترل گذرنامه عبور کنند. بنابراین، این پروژه آزمایشی، فنلاند را به اولین کشور در جهان تبدیل می کند که پاسپورت های دیجیتال را به جای اینکه به عنوان یک شیء فیزیکی در دسترس هستند، بر روی تلفن هوشمند معرفی کند.

این برنامه با همکاری شرکت ملی Finnair، Finavia (اپراتور فرودگاه های فنلاند) و پلیس مرزی فنلاند است. این گزینه فقط برای شهروندان فنلاندی، به ویژه، کسانی که به لندن، منچستر یا ادینبورگ سفر می کنند، در دسترس است. این کشور اتحادیه اروپا نیز برای معرفی شناسه های دیجیتال ابراز علاقه کرده است مسافرانی که علاقه مند به امتحان کردن آن هستند، ابتدا باید برنامه اسناد سفر دیجیتال FIN DTC Pilot را در تلفن هوشمند خود دانلود کنند. برای استفاده از آن، آنها همچنین باید نوعی روش قفل صفحه گوشی مانند شماره پین، اثر انگشت یا شناسه چهره را داشته باشند. و اینها باید قبل از نصب برنامه فعال شوند.

فرودگاه - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

پس از این، مسافران باید به عنوان آزمایش کننده در یکی از دو نقطه خدمات مجوز پلیس ثبت نام کنند. ۴ تا۳۶تا ساعت قبل از پرواز، اطلاعات شخصی برنامه باید به منظور چک-این دیجیتال، برای یک پرواز به پلیس مرزی ارسال شود . پلیس مرزی فنلاند می‌گوید که مدارک دیجیتالی به اندازه مدارک کاغذی قابل قبول است و این امر “عبور آرام و سریع از مرز را بدون به خطر انداختن ایمنی” ممکن می‌سازد.

با این حال، مسافران همچنان باید گذرنامه های کاغذی خود را با خود ببرند زیرا کنترل مرزی در بریتانیا هنوز فقط با چنین اسنادی کار می کند. با این وجود، پروژه فعلی به عنوان اولین گام در مسیری که در آینده ممکن است صف‌های طولانی در دکه‌های پلیس به همراه گذرنامه‌های کاغذی به گذشته تبدیل شود، در نظر گرفته می‌شود.

پروژه آزمایشی کنونی قبل از ارزیابی تا فوریه ۲۰۲۴ اجرا خواهد شد، کشور کرواسی نیز در نظر دارد تا اواخر امسال همان نوآوری را در فرودگاه زاگرب آزمایش کند. داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول این دوره‌های آزمایشی به کمیسیون اروپا کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد کاربرد در نهایت جامع‌تر اسناد سفر دیجیتال اتخاذ کند.

ترجمه :احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *