“آژنگ نیوز”:شهرویلون در مرکز لهستان، به عنوان اولین شهری که در آغاز جنگ جهانی دوم در سپتامبر ۱۹۳۹میلادی مورد حمله ارتش نازی قرار گرفت، تاریخ را ثبت کرد. اکنون، با تبدیل شدن به اولین شهرداری در لهستان که ادعای غرامت می کند، بار دیگر در حال تاریخ سازی است.این شهر از آلمان به خاطر خسارات و رنج هایی که در آن زمان و در تمام مدت اشغال متحمل شده بوددر خواست غرامت کرده است.

این شهر که در آن زمان نزدیک به مرز بین دو کشور بود، اولین شهری بود که توسط نیروی هوایی نازی ؛لوفت وافه؛ بمباران شد و ویرانی های زیادی در پی داشت. دو روز قبل شورای شهر ویلون قطعنامه‌ای را در این رابطه به تصویب رساندند که همه چیز را نسبتاً رسمی جلوه می‌داد. با این حال، چنین اقدامی بیشتر نمادین است تا الزام آور و بیانی از اراده شهر است. همچنین به معنای حمایت و موافقت با قطعنامه پارلمان ملی لهستان است که این کشور باید از آلمان غرامت بخواهد.

لهستان - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در پاییز گذشته، دولت لهستان با این ادعای گزاف مبنی بر محاسبه میزان غرامت هایی که آلمان به عنوان غرامت اشغال ۱۹۳۹-۱۹۴۵به لهستان بدهکار است، تیتر اخبار را به خود اختصاص داد. این مبلغ بالغ بر ۱.۳ تریلیون دلار میگردد. این مبلغ برای پوشش تمام خسارات لهستان در همه جنبه‌ها از جمله جانی، مالی، مادی، از دست دادن میراث فرهنگی و خسارات جنگی است.

پاسخ آلمان نیز چنین بوده که به طور کلی این ادعاهای مقامات لهستانی را رد کرده است و بیان می کند که همه مسائل پس از جنگ تحت قوانین بین المللی حل و فصل شده است، از جمله موضوع غرامت. حزب محافظه کار حاکم لهستان، PiS (قانون و عدالت) حداقل از سال ۲۰۱۵ روایت غرامت را به عنوان بخشی از موضع تا حدودی اروپا یی شکاک و ملی گرایانه خود ترویج کرده است.

ادعای آنها از این واقعیت ناشی می شود که پس از جنگ، لهستان کمونیست واقعاً نمی توانست حق حاکمیت خود را اعمال کند، زیرا توسط اتحاد جماهیر شوروی تحت فشار بود تا به دنبال غرامت نباشد. توماس باگر، سفیر آلمان در لهستان، در ماه مه امسال، تجدید موضوع غرامت را به عنوان «باز کردن جعبه پاندورا» و چیزی که بهتر است «دست نخورده» باقی بماند، توصیف کرد. اما به نظر می رسد که اعضای شورای شهر ویلون تصمیم گرفته اند که سعی کنند جعبه را باز کنند!

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *